Administration 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen administration 2 relaterar till syftet med ämnet administration, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om administrativa rutiner och funktioner samt om dokumentutformning, organisation och arbetsformer i företag.
- Kunskaper om dagens arbetsmarknad.
- Kunskaper om olika programvaror.
- Förmåga att planera, organisera och utföra administrativt arbete samt förmåga att arbeta serviceinriktat.
- Förmåga att använda modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt och miljömedvetet sätt.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen administration 2.
- Handläggning av ärenden, till exempel sammanställning och uppföljning av ansökningar.
- Arbetsmarknad, till exempel att söka arbete, vägar till arbete och att arbeta utomlands.
- Användning av modern teknik och programvara i olika administrativa och kommunikativa arbetsuppgifter.
- Serviceinriktat arbete och bemötande samt den egna rollen i mötet med andra som till exempel kunder och medarbetare.
- Metoder för planering, genomförande, presentation och utvärdering av projekt.
- Register, regler, lagar och andra bestämmelser inom administration, till exempel offentlighetsprincipen och sekretessregler.
- Ergonomi, arbetsrättslagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljöfrågor, till exempel hur en ergonomiskt riktig arbetsplats planeras och hur man arbetar med fysiska och psykosociala frågor.
- Kvalitetssäkring och internkontroll på företag.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen administration 2.
Eleven beskriver översiktligt administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler.
Eleven redogör också översiktligt för dagens arbetsmarknad.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika programvarors användningsmöjligheter för kommunikation och serviceinriktat arbete.
Eleven beskriver utförligt administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler.
Eleven redogör också utförligt för dagens arbetsmarknad.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika programvarors användningsmöjligheter för kommunikation och serviceinriktat arbete.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för dagens arbetsmarknad.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika programvarors användningsmöjligheter för kommunikation och serviceinriktat arbete.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter på ett serviceinriktat sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
Eleven utför i samråd med handledare administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet.
Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare problem som uppstår.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och strukturerat sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och strukturerat sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."