Personaladministration
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen personaladministration relaterar till syftet med ämnet administration, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om administrativa rutiner och funktioner samt om dokumentutformning, organisation och arbetsformer i företag.
- Kunskaper om dagens arbetsmarknad.
- Förmåga att planera, organisera och utföra administrativt arbete samt förmåga att arbeta serviceinriktat.
- Förmåga att använda modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt och miljömedvetet sätt.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen personaladministration.
- Organisationer för arbetsgivare och arbetstagare.
- Rekrytering och anställningsförfarande samt introduktion för nyanställda.
- Personalavdelning och personalpolitik.
- Kompetens- och personalplanering.
- Personalekonomi, löner och personalkostnader.
- Ledarskap och förändringsarbete.
- Gruppsykologi och konflikthantering.
- Arbetsrättslagar.
- Arbetsmiljölagen och personalvård.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen personaladministration.
Eleven beskriver översiktligt administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler.
Eleven redogör också översiktligt för dagens arbetsmarknad samt för fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer.
Dessutom redogör eleven översiktligt för olika tillvägagångssätt när man rekryterar och anställer personal.
Eleven beskriver utförligt administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler.
Eleven redogör också utförligt för dagens arbetsmarknad samt för fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer.
Dessutom redogör eleven utförligt för olika tillvägagångssätt när man rekryterar och anställer personal.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat administrativa rutiner och funktioner samt dokumentutformning enligt gällande skrivregler.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för dagens arbetsmarknad samt för fackliga organisationer och arbetsgivarorganisationer.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för olika tillvägagångssätt när man rekryterar och anställer personal.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter som gäller personalärenden.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
Eleven utför i samråd med handledare personalinriktat administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet.
Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare problem som uppstår.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter som gäller personalärenden.
Detta gör eleven på ett strukturerat sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare personalinriktat administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare interna och externa administrativa arbetsuppgifter som gäller personalärenden.
Detta gör eleven på ett strukturerat sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare personalinriktat administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."