Receptions- och konferensservice
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen receptions- och konferensservice relaterar till syftet med ämnet administration, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om administrativa rutiner och funktioner samt om dokumentutformning, organisation och arbetsformer i företag.
- Kunskaper om dagens arbetsmarknad.
- Kunskaper om olika programvaror.
- Förmåga att planera, organisera och utföra administrativt arbete samt förmåga att arbeta serviceinriktat.
- Förmåga att använda modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta på ett ergonomiskt och miljömedvetet sätt.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen receptions- och konferensservice.
- Mötesindustrin, konferens- och eventanläggningar samt branschorganisationer.
- Olika system och program för reception och kundtjänst, till exempel växelsystem, boknings- och säkerhetsprogram.
- Planering och utformning av arbete i reception och kundtjänst både internt och externt.
- Service- och kundservicebegrepp, till exempel telefonbemötande och marknadsföringsåtgärder.
- Administration, planering och genomförande av möten.
- Praktiskt arbete i samband med mässor och i montrar.
- Tekniska hjälpmedel och utrustning.
- Lagar och andra bestämmelser inom området.
- Miljöfrågor och säkerhetsfrågor i receptionsarbete.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen receptions- och konferensservice.
Eleven beskriver översiktligt administrativa rutiner, funktioner och arbetsmetoder vid arbete i reception och med konferensservice.
Eleven redogör också översiktligt för mötesindustrin, konferens- och eventanläggningar, branschorganisationer samt yrkesroller inom området.
Dessutom beskriver eleven översiktligt olika systems och programs användningsmöjligheter i reception och kundtjänst.
Eleven beskriver utförligt administrativa rutiner, funktioner och arbetsmetoder vid arbete i reception och med konferensservice.
Eleven redogör också utförligt för mötesindustrin, konferens- och eventanläggningar, branschorganisationer samt yrkesroller inom området.
Dessutom beskriver eleven utförligt olika systems och programs användningsmöjligheter i reception och kundtjänst.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat administrativa rutiner, funktioner och arbetsmetoder vid arbete i reception och med konferensservice.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för mötesindustrin, konferens- och eventanläggningar, branschorganisationer samt yrkesroller inom området.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat olika systems och programs användningsmöjligheter i reception och kundtjänst.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare interna och externa administrativa uppgifter på ett serviceinriktat sätt i receptions- och konferensarbete.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
Eleven utför i samråd med handledare administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet.
Under arbetets gång löser eleven i samråd med handledare problem som uppstår.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare interna och externa administrativa uppgifter på ett serviceinriktat och strukturerat sätt i receptions- och konferensarbete.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare interna och externa administrativa uppgifter på ett serviceinriktat och strukturerat sätt i receptions- och konferensarbete.
I arbetet använder eleven med säkerhet modern teknik, material, redskap och arbetsmetoder.
Eleven utför efter samråd med handledare administrativt arbete utifrån lagar och andra bestämmelser.
Vidare arbetar eleven ergonomiskt och miljömedvetet.
Under arbetets gång löser eleven efter samråd med handledare problem som uppstår.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När arbetsuppgiften är utförd utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."