Aktiviteter och upplevelser
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen aktiviteter och upplevelser relaterar till syftet med ämnet aktiviteter och värdskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom besöksnäringen samt om turismens utveckling.
- Kunskaper om resmål och resvägar.
- Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer.
- Kunskaper om hållbar utveckling inom besöksnäringen.
- Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert.
- Förmåga att samverka och kommunicera med andra.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen aktiviteter och upplevelser.
- Aktivitetsledarens roll och betydelse för gruppens samspel för att uppnå syfte och mål.
- Aktiviteten som mervärde för att förhöja deltagarens upplevelse av arrangemang eller vistelse.
- Planering, genomförande och utvärdering av aktiviteter för olika målgrupper.
- Olika aktiviteter beroende på efterfrågan samt hänsyn till platsens och situationens förutsättningar.
- Lokala och regionala förutsättningar för hållbar utveckling inom aktiviteter och upplevelser.
- Kalkylering och prissättning av aktiviteter.
- Presentation av planerad aktivitet.
- Lagar, andra bestämmelser samt överenskommelser att ta hänsyn till för utförandet av aktiviteten.
- Riskanalys och förebyggande säkerhet i samband med planering av aktiviteter.
- Kroppsspråkets betydelse för kommunikation och samverkan med andra.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen aktiviteter och upplevelser.
Eleven beskriver översiktligt aktivitetsledarens roll och arbetsuppgifter.
Vidare beskriver eleven översiktligt olika målgrupper och deras målsättning med aktiviteten samt ger exempel på hur deltagarnas totalupplevelse av arrangemanget eller vistelsen kan förbättras.
Eleven redogör dessutom översiktligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom aktiviteter och upplevelser.
Eleven beskriver utförligt aktivitetsledarens roll och arbetsuppgifter Vidare.
Vidare beskriver eleven utförligt olika målgrupper och deras målsättning med aktiviteten samt ger exempel på hur deltagarnas totalupplevelse av arrangemanget eller vistelsen kan förbättras.
Eleven redogör dessutom utförligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom aktiviteter och upplevelser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat aktivitetsledarens roll och arbetsuppgifter.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur man prissätter, marknadsför och presenterar olika aktiviteter.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika målgrupper och deras målsättning med aktiviteten samt ger exempel på hur deltagarnas totalupplevelse av arrangemanget eller vistelsen kan förbättras.
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom aktiviteter och upplevelser.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare aktiviteter för olika målgrupper.
I planeringen tar eleven med viss säkerhet hänsyn till deltagarna samt platsens och situationens förutsättningar.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt.
I planeringen gör eleven också med viss säkerhet en kostnadsberäkning för prissättning av aktiviteten samt en enkel presentation av denna.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare aktiviteter för olika målgrupper.
I planeringen tar eleven med viss säkerhet hänsyn till deltagarna samt platsens och situationens förutsättningar.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt.
I planeringen gör eleven också med viss säkerhet en kostnadsberäkning för prissättning av aktiviteten samt en presentation av denna.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare aktiviteter för olika målgrupper.
I planeringen tar eleven med säkerhet hänsyn till deltagarna samt platsens och situationens förutsättningar.
Dessutom gör eleven med säkerhet en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt.
I planeringen gör eleven också med säkerhet en kostnadsberäkning för prissättning av aktiviteten samt en presentation av denna.
Eleven utför i samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven utför efter samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven utför efter samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."