Guide och reseledare
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen guide och reseledare relaterar till syftet med ämnet aktiviteter och värdskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom besöksnäringen samt om turismens utveckling.
- Kunskaper om resmål och resvägar.
- Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer.
- Kunskaper om hållbar utveckling inom besöksnäringen.
- Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert.
- Förmåga att samverka och kommunicera med andra.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen guide och reseledare.
- Lokala och regionala aktörer inom grupp- och charterarrangemang.
- Betydelsen av samverkan mellan olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang.
- Guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer.
- Guide- och presentationsteknik i olika miljöer och situationer samt anpassning till olika målgrupper.
- Olika kulturer och möten mellan olika kulturer.
- Sökning och tolkning av information från till exempel kartor, geografiska tabeller och handböcker samt bearbetning och presentation av dem.
- Användning av teknisk utrustning och fackspråk.
- Planering och genomförande av transfer, välkomstmöte och utflykt.
- Lagar och andra bestämmelser samt säkerhet vid researrangemang.
- Ingripande och agerande vid akuta nödsituationer samt första hjälpen och hjärt-lungräddning.
- Betydelsen av personligt ledarskap samt kommunikation och samspel med andra.
- Hantering av positiva och negativa kundreaktioner samt dokumentation och uppföljning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen guide och reseledare.
Eleven beskriver översiktligt olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang samt hur de samverkar.
Dessutom beskriver eleven översiktligt guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer.
Eleven redogör översiktligt för resmål och resvägar.
Vidare beskriver eleven översiktligt olika målgrupper och gäster med särskilda behov samt redogör översiktligt för olika kulturer och möten mellan olika kulturer.
Eleven redogör dessutom översiktligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen.
Eleven beskriver utförligt olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang samt hur de samverkar.
Dessutom beskriver eleven utförligt guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer.
Eleven redogör utförligt för resmål och resvägar.
Vidare beskriver eleven utförligt olika målgrupper och gäster med särskilda behov samt redogör utförligt för olika kulturer och möten mellan olika kulturer.
Eleven redogör dessutom utförligt för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika aktörer inom grupp- och charterarrangemang samt hur de samverkar.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat guide- och reseledaryrkets olika arbetsuppgifter och arbetsmiljöer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för resmål och resvägar.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat olika målgrupper och gäster med särskilda behov samt redogör utförligt och nyanserat för olika kulturer och möten mellan olika kulturer.
Eleven redogör dessutom utförligt och nyanserat för lokala och regionala förutsättningar för en hållbar utveckling inom besöksnäringen.
Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet en enkel presentation av informationen och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.
Eleven söker, sorterar och granskar med viss säkerhet information samt värderar den med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven med viss säkerhet en presentation av informationen på ett strukturerat sätt och integrerar med viss säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.
Eleven söker, sorterar och granskar med säkerhet information samt värderar den med nyanserade omdömen.
Dessutom gör eleven med säkerhet en presentation av informationen på ett strukturerat sätt och integrerar med säkerhet tekniska hjälpmedel i presentationen.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare transfer, välkomstmöte och någon utflykt för olika målgrupper.
I planeringen tar eleven med viss säkerhet hänsyn till gruppens samt platsens och situationens förutsättningar.
Dessutom gör eleven, i samråd med handledare, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare transfer, välkomstmöte och någon utflykt för olika målgrupper.
I planeringen tar eleven med viss säkerhet hänsyn till gruppens samt platsens och situationens förutsättningar.
Dessutom gör eleven, efter samråd med handledare, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare transfer, välkomstmöte och någon utflykt för olika målgrupper.
I planeringen tar eleven med säkerhet hänsyn till gruppens samt platsens och situationens förutsättningar.
Dessutom gör eleven, efter samråd med handledare, en bedömning av säkerheten och väljer utrustning och tillvägagångssätt.
Eleven utför i samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt olika sätt att ingripa vid akuta nödsituationer samt utför i samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven utför efter samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert.
Dessutom diskuterar eleven utförligt olika sätt att ingripa vid akuta nödsituationer samt utför efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven utför efter samråd med handledare aktiviteterna på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt och med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
Eleven arbetar utifrån lagar och andra bestämmelser samt arbetsmiljömässigt och säkert.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat olika sätt att ingripa vid akuta nödsituationer samt utför efter samråd med handledare första hjälpen och hjärt-lungräddning.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med viss säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samverkar med andra och kommunicerar med säkerhet samt anpassar sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet och kommunikationen kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."