Turistbyråservice
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen turistbyråservice relaterar till syftet med ämnet aktiviteter och värdskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom besöksnäringen samt om turismens utveckling.
- Kunskaper om resmål och resvägar.
- Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer.
- Kunskaper om hållbar utveckling inom besöksnäringen.
- Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert.
- Förmåga att samverka och kommunicera med andra.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen turistbyråservice.
- Turistbyråns verksamhetsområde, yrkesroller och arbetsuppgifter.
- Samarbetsparter och centrala organisationer.
- Varumärket Sverige samt dess betydelse och innebörd.
- Resandeströmmar till Sverige från andra länder samt inhemskt resande.
- Faktorer som påverkar resandets utveckling i regionen.
- Lokala förutsättningar och kulturella företeelser inom regionen.
- Närområdets geografi och utbud med hänsyn till bekvämlighet, service, säkerhet och tillgänglighet.
- Samverkan och utformning av avtal med lokala aktörer.
- Auktorisation och kvalitetssäkring av turistbyråverksamhet samt arbete för en hållbar utveckling av regionen.
- Allemansrätten och andra bestämmelser inom området.
- Informationssökning samt kritisk granskning och bearbetning av materialet.
- Planering, marknadsföring och försäljning av arrangemang inom regionen för olika målgrupper.
- Framställning av lokalt informationsmaterial och broschyrer samt uppdatering av webbplats.
- Information och bokning av logi med tonvikt på stuguthyrning, camping och bed and breakfast.
- Service och bemötande samt språkets betydelse i all kommunikation.
- Hantering av positiva och negativa kundreaktioner samt dokumentation och uppföljning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen turistbyråservice.
Eleven beskriver översiktligt turistbyråns verksamhet och vanligt förekommande yrkesroller och arbetsuppgifter.
Dessutom beskriver eleven centrala organisationer och samarbetsparter.
Eleven beskriver utförligt turistbyråns verksamhet och vanligt förekommande yrkesroller och arbetsuppgifter.
Dessutom beskriver eleven centrala organisationer och samarbetsparter.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat turistbyråns verksamhet och vanligt förekommande yrkesroller och arbetsuppgifter.
Dessutom beskriver eleven centrala organisationer och samarbetsparter.
Eleven beskriver Sverige som resmål och ger något exempel på sevärdheter för olika målgrupper.
Dessutom redogör eleven översiktligt för närområdets geografi samt regionens kulturella företeelser och utbud av aktiviteter.
Eleven beskriver översiktligt resandeströmmar till regionen och hur de påverkar utvecklingen.
Eleven beskriver Sverige som resmål och ger några exempel på sevärdheter för olika målgrupper.
Dessutom redogör eleven utförligt för närområdets geografi samt regionens kulturella företeelser och utbud av aktiviteter.
Eleven beskriver utförligt resandeströmmar till regionen och hur de påverkar utvecklingen.
Eleven beskriver Sverige som resmål och ger flera exempel på sevärdheter för olika målgrupper samt ger förslag på nya tänkbara attraktioner.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för närområdets geografi samt regionens kulturella företeelser och utbud av aktiviteter.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat resandeströmmar till regionen och hur de påverkar utvecklingen.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven framställer i samråd med handledare lokalt informationsmaterial och broschyrer samt tar i arbetet hänsyn till miljö och ekonomi.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven framställer efter samråd med handledare lokalt informationsmaterial och broschyrer samt tar i arbetet hänsyn till miljö och ekonomi.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I planeringen väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften Eleven.
Eleven framställer efter samråd med handledare lokalt informationsmaterial och broschyrer samt tar i arbetet hänsyn till miljö och ekonomi.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."