Värdskap på resmålet
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen värdskap på resmålet relaterar till syftet med ämnet aktiviteter och värdskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika verksamheter, roller och arbetsuppgifter inom besöksnäringen samt om turismens utveckling.
- Kunskaper om resmål och resvägar.
- Kunskaper om olika målgrupper, kulturer och möten mellan olika kulturer.
- Kunskaper om hållbar utveckling inom besöksnäringen.
- Förmåga att söka, sortera, granska, värdera och presentera information.
- Förmåga att planera, organisera och utföra arbetsuppgifter på ett serviceinriktat och ansvarsfullt sätt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att arbeta arbetsmiljömässigt och säkert.
- Förmåga att samverka och kommunicera med andra.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen värdskap på resmålet.
- Organisationsplan, yrkesroller och arbetsuppgifter på arbetsplatsen.
- Destinationens förutsättningar och resmålets utbud.
- Verksamhet, affärsidé och målgrupp.
- Information och marknadsföring av företagets tjänster eller aktiviteter.
- Val av transportmedel och alternativa vägar att nå resmålet.
- Destinationens förändring beroende på olika säsonger.
- Händelser och aktiviteter som påverkar destinationen.
- Seder och bruk ur ett kulturellt perspektiv.
- Företagskultur, policyer och oskrivna regler.
- Miljöarbete på resmålet.
- Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser.
- Betydelsen av service och effektivitet i arbetet.
- Det verbala språkets och kroppsspråkets betydelse i all kommunikation.
- Kommunikation och samverkan såväl inom som mellan olika avdelningar.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen värdskap på resmålet.
Eleven beskriver översiktligt organisationsplan, yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter på arbetsplatsen.
Eleven redogör översiktligt för resmålets förutsättningar och utbud.
Vidare beskriver eleven översiktligt verksamheten, dess affärsidé samt vilka målgrupper den främst vänder sig till.
Eleven beskriver översiktligt olika resvägar och färdsätt som finns tillgängliga samt ger något exempel på betydelsefulla händelser som kan påverka destinationen.
Eleven beskriver utförligt organisationsplan, yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter på arbetsplatsen.
Eleven redogör utförligt för resmålets förutsättningar och utbud.
Vidare beskriver eleven utförligt verksamheten, dess affärsidé samt vilka målgrupper den främst vänder sig till.
Eleven beskriver utförligt olika resvägar och färdsätt som finns tillgängliga samt ger några exempel på betydelsefulla händelser som kan påverka destinationen.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat organisationsplan, yrkesroller och vanligt förekommande arbetsuppgifter på arbetsplatsen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för resmålets förutsättningar och utbud.
Vidare beskriver eleven utförligt och nyanserat verksamheten, dess affärsidé samt vilka målgrupper den främst vänder sig till.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika resvägar och färdsätt som finns tillgängliga samt ger flera exempel på betydelsefulla händelser som kan påverka destinationen.
Eleven planerar, organiserar och utför i samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare enkla arbetsuppgifter av olika slag, med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet väljer eleven i samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven planerar, organiserar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter av olika slag med ett resultat som uppfyller fastställda kvalitetskrav.
I arbetet väljer eleven efter samråd med handledare material, teknisk utrustning och metod som passar för uppgiften.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och kulturella skillnader.
Eleven tar i samråd med handledare hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi samt lagar, policyer och andra bestämmelser som är relevanta för arbetsuppgiften.
Vidare använder eleven med viss säkerhet enkla metoder för att informera om verksamhetens utbud av tjänster.
Eleven förklarar översiktligt hur man arbetar med hänsyn till hållbar turism.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem i samråd med handledare.
Eleven anpassar med viss säkerhet sitt arbete efter målgrupp och kulturella skillnader.
Eleven tar efter samråd med handledare hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi samt lagar, policyer och andra bestämmelser som är relevanta för arbetsuppgiften.
Vidare använder eleven med viss säkerhet metoder för att informera om verksamhetens utbud av tjänster.
Eleven förklarar utförligt hur man arbetar med hänsyn till hållbar turism.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven anpassar med säkerhet sitt arbete efter målgrupp och kulturella skillnader.
Eleven tar efter samråd med handledare hänsyn till hälsa, miljö, ekonomi samt lagar, policyer och andra bestämmelser som är relevanta för arbetsuppgiften.
Vidare använder eleven med säkerhet metoder för att informera om verksamhetens utbud av tjänster.
Eleven förklarar utförligt och nyanserat hur man arbetar med hänsyn till hållbar turism.
Under arbetets gång upptäcker eleven eventuella problem som uppkommer och löser dem efter samråd med handledare.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven samverkar och kommunicerar med viss säkerhet med andra samt anpassar med viss säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven samverkar och kommunicerar med säkerhet med andra samt anpassar med säkerhet sitt språk efter situation och mottagare.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."