Animation - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen animation - specialisering relaterar till syftet med ämnet animation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att kommunicera filmiskt med animation.
- Kunskaper om hela produktionsprocessen från idé till publicering.
- Kunskaper om såväl traditionell som ny teknik och förmåga att hantera den.
- Förmåga att analysera rörelse, rytm och tempo och omsätta det i animation.
- Förmåga att forma ett eget bildspråk.
- Förmåga att använda relevanta begrepp.
- Förmåga att samverka med andra samt planera, genomföra och publicera animationer.
- Förmåga att söka kunskap, ge alternativa lösningar och ta ansvar för sitt eget arbete samt att medverka till förbättringar.
- Kunskaper om animationens historia och användningsområden samt förmåga att bedöma kvaliteter i animationer.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt, lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö som gäller för området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen animation - specialisering.
- Produktionsprocessen: idé, synopsis, manus och storyboard, genomförande, efterbearbetning och publicering.
- Dokumentation och värdering av den pågående processen.
- Kombination av olika tekniska verktyg för animation inom valt material.
- Effektanimation, till exempel vatten, rök och eld.
- Det egna bildspråket och hur man kan utveckla sitt bildspråk.
- Lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen animation - specialisering.
Eleven skapar animationer med berättarkomponenter och dramaturgi.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet synopsis, manus och storyboard, genomför produktionen med tillfredsställande resultat samt efterbearbetar och publicerar med viss säkerhet produktionen.
I arbetet använder och blandar eleven med viss säkerhet både traditionella och nya tekniker.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet effektanimationer.
När arbetet är genomfört gör eleven en enkel dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven skapar animationer med genomtänkta berättarkomponenter och genomtänkt dramaturgi.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet synopsis, manus och storyboard, genomför produktionen med tillfredsställande resultat samt efterbearbetar och publicerar med viss säkerhet produktionen.
I arbetet använder och blandar eleven med viss säkerhet både traditionella och nya tekniker.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet effektanimationer.
När arbetet är genomfört gör eleven en noggrann dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven skapar animationer med genomtänkta och tydliga berättarkomponenter och genomtänkt och tydlig dramaturgi.
Dessutom använder eleven med säkerhet synopsis, manus och storyboard, genomför produktionen med gott resultat samt efterbearbetar och publicerar med säkerhet produktionen.
I arbetet använder och blandar eleven med säkerhet både traditionella och nya tekniker.
Dessutom använder eleven med säkerhet effektanimationer.
När arbetet är genomfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete samt utvärderar med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar översiktligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje.
Eleven formar med viss säkerhet ett eget bildspråk och beskriver det översiktligt.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje.
Eleven formar med viss säkerhet ett eget bildspråk, beskriver det utförligt och utvecklar det i någon riktning.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt och nyanserat hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med säkerhet till detaljrika animationer.
I arbetet använder eleven med säkerhet fotolista och tidslinje.
Eleven formar med säkerhet ett eget bildspråk, beskriver det utförligt och nyanserat och utvecklar det i någon riktning.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med säkerhet.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar översiktligt olika arbetssätt med andra.
Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar utförligt olika arbetssätt med andra.
Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar utförligt och nyanserat olika arbetssätt med andra.
Eleven söker med säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete, presenterar egna idéer och ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven diskuterar översiktligt några kvalitativa aspekter samt gör enkla bedömningar av några kvaliteter i såväl egna som andras animationer utifrån animationens historia och användningsområden.
Eleven diskuterar utförligt flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer utifrån animationens historia och användningsområden.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer utifrån animationens historia och användningsområden.
Eleven redogör översiktligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
Eleven redogör utförligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."