Animation 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen animation 1 relaterar till syftet med ämnet animation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att kommunicera filmiskt med animation.
- Kunskaper om hela produktionsprocessen från idé till publicering.
- Kunskaper om såväl traditionell som ny teknik och förmåga att hantera den.
- Förmåga att analysera rörelse, rytm och tempo och omsätta det i animation.
- Förmåga att forma ett eget bildspråk.
- Förmåga att använda relevanta begrepp.
- Förmåga att samverka med andra samt planera, genomföra och publicera animationer.
- Förmåga att söka kunskap, ge alternativa lösningar och ta ansvar för sitt eget arbete samt att medverka till förbättringar.
- Kunskaper om animationens historia och användningsområden samt förmåga att bedöma kvaliteter i animationer.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt, lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö som gäller för området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen animation 1.
- Filmens berättarkomponenter och dramaturgi, till exempel tids- och rumsliga förflyttningar och olika former av klippning.
- Manus och storyboard.
- Klassisk animation med papper och penna.
- Stopmotion-tekniker, till exempel cutout och pixilation.
- Grundläggande hantering av tekniska verktyg för animation, till exempel programvara och fotolistor.
- Rörelse, rytm och tempo i animation.
- Fotolistor och tidslinjer.
- Färg, form och perspektiv.
- Animation utifrån givna och styrda förutsättningar och förlagor.
- Orientering om genrer och stilar genom animationshistorien såväl studioproduktioner som experimentell independentfilm.
- Etiska frågor, lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö som gäller för området.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen animation 1.
Eleven skapar animationer med enkla berättarkomponenter och enkel dramaturgi.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet både traditionell och ny teknik för att skapa rörliga bilder.
Eleven skapar animationer med berättarkomponenter och dramaturgi.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet både traditionell och ny teknik för att skapa rörliga bilder.
Dessutom blandar eleven med viss säkerhet de olika teknikerna.
Eleven skapar animationer med genomtänkta berättarkomponenter och genomtänkt dramaturgi.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt.
I arbetet använder eleven med säkerhet både traditionell och ny teknik för att skapa rörliga bilder.
Dessutom blandar eleven med säkerhet de olika teknikerna och väljer lämplig teknik utifrån vad animationen ska uttrycka.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper samt omsätter det med viss säkerhet till animationer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje.
Eleven formar ett eget bildspråk utifrån givna förlagor.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje.
Eleven formar ett eget bildspråk utifrån givna förlagor.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt och nyanserat hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med säkerhet till animationer.
I arbetet använder eleven med säkerhet fotolista och tidslinje.
Eleven formar ett eget bildspråk utan givna förlagor.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med säkerhet.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer.
Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer.
Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer.
Eleven söker med säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven redogör översiktligt för animationens historia och användningsområden samt gör enkla bedömningar av några kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör utförligt för animationens historia och användningsområden samt gör välgrundade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för animationens historia och användningsområden samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör översiktligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
Eleven redogör utförligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."