Animation 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen animation 2 relaterar till syftet med ämnet animation, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att kommunicera filmiskt med animation.
- Kunskaper om hela produktionsprocessen från idé till publicering.
- Kunskaper om såväl traditionell som ny teknik och förmåga att hantera den.
- Förmåga att analysera rörelse, rytm och tempo och omsätta det i animation.
- Förmåga att forma ett eget bildspråk.
- Förmåga att använda relevanta begrepp.
- Förmåga att samverka med andra samt planera, genomföra och publicera animationer.
- Förmåga att söka kunskap, ge alternativa lösningar och ta ansvar för sitt eget arbete samt att medverka till förbättringar.
- Kunskaper om animationens historia och användningsområden samt förmåga att bedöma kvaliteter i animationer.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt, lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt och arbetsmiljö som gäller för området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen animation 2.
- Filmens berättarkomponenter och dramaturgi, till exempel tids- och rumsliga förflyttningar och olika former av klippning.
- Manus och storyboard.
- Grundläggande produktionsplanering.
- Klassisk animation med papper och penna.
- Kombination av olika tekniska verktyg för animation, till exempel olika programvaror.
- Rörelse, rytm och tempo i animation.
- Synkron animation till existerande ljud.
- Färg, form och perspektiv.
- Sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning.
- Karaktärsdesign.
- Animation utifrån givna och styrda förutsättningar och förlagor.
- Analys och värdering av det egna och andras arbete.
- Lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen animation 2.
Eleven skapar animationer med enkla berättarkomponenter och enkel dramaturgi.
Dessutom planerar och genomför eleven i samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet både traditionella och nya tekniker.
Eleven skapar animationer med berättarkomponenter och dramaturgi.
Dessutom planerar och genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet och experimenterar med både traditionella och nya tekniker.
Eleven skapar animationer med genomtänkta berättarkomponenter och genomtänkt dramaturgi.
Dessutom planerar och genomför eleven efter samråd med handledare produktionsprocessen från idé till färdig produkt.
I arbetet använder eleven med säkerhet och experimenterar med både traditionella och nya tekniker.
Dessutom väljer och blandar eleven olika tekniker.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper samt omsätter det med viss säkerhet till animationer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje.
Eleven formar med viss säkerhet ett eget bildspråk genom att använda sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning.
I arbetet designar eleven med viss säkerhet karaktärerna.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med viss säkerhet till animationer.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet fotolista och tidslinje.
Eleven formar med viss säkerhet ett eget bildspråk genom att använda sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning.
I arbetet designar eleven med viss säkerhet och på ett konsekvent sätt karaktärerna.
Eleven registrerar rörelse, rytm, tempo och kroppars fysiska egenskaper, diskuterar utförligt och nyanserat hur detta kan uttryckas i animationer samt omsätter det med säkerhet till animationer.
I arbetet använder eleven med säkerhet fotolista och tidslinje.
Eleven formar med säkerhet ett eget bildspråk genom att använda sceneri, bakgrundsdesign och ljussättning.
I arbetet designar eleven med säkerhet och på ett konsekvent sätt karaktärerna samt motiverar utförligt och nyanserat sina val.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med viss säkerhet.
Eleven använder relevanta begrepp för animation med säkerhet.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer.
Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger enkla förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med viss säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar översiktligt olika arbetssätt med andra.
Eleven söker med viss säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven samverkar med säkerhet med andra vid planering och produktion av animationer samt diskuterar utförligt olika arbetssätt med andra.
Eleven söker med säkerhet kunskap, tar ansvar för sitt eget arbete och ger välgrundade och nyanserade förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven diskuterar översiktligt några kvalitativa aspekter samt gör enkla bedömningar av några kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven diskuterar utförligt flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat flera kvalitativa aspekter samt gör välgrundade och nyanserade bedömningar av flera olika kvaliteter i såväl egna som andras animationer.
Eleven redogör översiktligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
Eleven redogör utförligt för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska frågor, arbetsmiljöfrågor samt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
I sitt eget arbete följer eleven lagarna och bestämmelserna.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."