Allmän automationsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen allmän automationsteknik relaterar till syftet med ämnet automatiserade system, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad av, funktion och principer för samt de risker som finns vid arbete med automatiserade system.
- Kunskaper om standarder och begrepp som används vid arbete med automatiserade system.
- Förmåga att planera och på ett säkert sätt utföra arbete i automatiserade system.
- Förmåga att läsa och framställa scheman, ritningar och annan dokumentation över automatiserade system.
- Förmåga att installera, programmera och driftsätta automatiserade system.
- Färdigheter i att använda informationsteknik som stöd vid byggnation, drift och underhåll av automatiserade system.
- Förmåga att förebygga och avhjälpa fel i automatiserade system.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen allmän automationsteknik.
- Uppbyggnad av, funktion och principer för olika typer av automatiserade system.
- Olika typer av risker i automatiska system inom valt område.
- Standarder och koncept som används vid arbete med automatiserade system inom valt område.
- Planering och genomförande av arbete i automatiserade system.
- Arbetsmiljö och säkerhet vid arbete med automatiserade system.
- Olika typer av scheman, ritningar och annan dokumentation över automatiserade system inom valt område. Tolkning av och metoder för framställning av dessa.
- Metoder för installation, programmering och driftsättning av automatiserade system inom valt område.
- Informationsteknik som arbetsmetod vid byggnation, drift och underhåll av automatiserade system inom valt område.
- Förebyggande och avhjälpande underhåll i automatiserade system inom valt område.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen allmän automationsteknik.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av, funktion och principer för samt risker med olika mätsystem, styrsystem, reglersystem, informationstekniska system och enheter inom valt område.
Dessutom redogör eleven översiktligt för begrepp och standarder som styr arbetet med automatiserade system inom valt område.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av, funktion och principer för samt risker med olika mätsystem, styrsystem, reglersystem, informationstekniska system och enheter inom valt område.
Dessutom redogör eleven utförligt för begrepp och standarder som styr arbetet med automatiserade system inom valt område.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av, funktion och principer för samt risker med olika mätsystem, styrsystem, reglersystem, informationstekniska system och enheter inom valt område.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för begrepp och standarder som styr arbetet med automatiserade system inom valt område.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter i en anläggning för att åstadkomma automatiska funktioner, med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och ritningar.
Vidare driftsätter och kontrollerar eleven i samråd med handledare anläggningen, upptäcker och åtgärdar i samråd med handledare de fel som uppstår samt genomför en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven strukturerar uppgiften med viss säkerhet och programmerar eller konfigurerar med visst handlag styrsystemet för anläggningens funktioner.
Vidare förebygger eleven i samråd med handledare fel och optimerar med visst handlag anläggningen.
I arbetet beskriver eleven översiktligt hur de olika delarna fungerar och samverkar.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en anläggning för att åstadkomma automatiska funktioner, med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och ritningar.
Vidare driftsätter och kontrollerar eleven efter samråd med handledare anläggningen, upptäcker och åtgärdar efter samråd med handledare de fel som uppstår samt genomför en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven strukturerar uppgiften med viss säkerhet och programmerar eller konfigurerar med gott handlag styrsystemet för anläggningens funktioner.
Vidare förebygger eleven efter samråd med handledare fel och optimerar med gott handlag anläggningen.
I arbetet beskriver eleven utförligt hur de olika delarna fungerar och samverkar samt ger enkla förslag på förbättringar av anläggningen.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en anläggning för att åstadkomma automatiska funktioner, med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med säkerhet manualer, scheman och ritningar.
Vidare driftsätter och kontrollerar eleven efter samråd med handledare anläggningen, upptäcker och åtgärdar efter samråd med handledare de fel som uppstår samt genomför en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Eleven strukturerar uppgiften med säkerhet och programmerar eller konfigurerar med mycket gott handlag styrsystemet för anläggningens funktioner.
Vidare förebygger eleven efter samråd med handledare fel och optimerar med mycket gott handlag anläggningen.
I arbetet beskriver eleven utförligt och nyanserat hur de olika delarna fungerar och samverkar samt ger välgrundade förslag på förbättringar av anläggningen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."