Avhjälpande och förebyggande underhåll
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen avhjälpande och förebyggande underhåll relaterar till syftet med ämnet automatiserade system, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad av, funktion och principer för samt de risker som finns vid arbete med automatiserade system.
- Förmåga att planera och på ett säkert sätt utföra arbete i automatiserade system.
- Förmåga att läsa och framställa scheman, ritningar och annan dokumentation över automatiserade system.
- Färdigheter i att använda informationsteknik som stöd vid byggnation, drift och underhåll av automatiserade system.
- Förmåga att förebygga och avhjälpa fel i automatiserade system.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen avhjälpande och förebyggande underhåll.
- Uppbyggnad av samt funktion och principer för olika typer av automatiserade system.
- Olika typer av risker i automatiserade system.
- Metoder för underhållsplanering i automatiserade anläggningar.
- Beräkning av utrustningseffektivitet, operationseffektivitet och total tillgänglighet.
- Operatörsunderhåll, till exempel rengöring och inspektion av utrustning.
- Metoder för kontinuerlig uppföljning av driftstörningar och anpassade åtgärder för att utveckla ett företags produktionsprocess och höja den totala utrustningseffektiviteten.
- Mätning och analys av tillståndet i en produktionsprocess, till exempel med KJ-analys eller manuellt förd underhållslogg.
- Olika typer av planerade förluster, till exempel planerade produktionsstopp.
- Olika typer av oplanerade förluster, till exempel väntan vid haveri, rörelseförluster eller balanseringsförluster.
- Visualiseringsmetoder för tillstånd i en produktionsprocess, till exempel med sambandsdiagram eller styrdiagram.
- Metoder för metodisk felsökning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen avhjälpande och förebyggande underhåll.
Eleven redogör översiktligt för uppbyggnad av, funktion och principer för samt risker med olika mätsystem, styrsystem, reglersystem, informationstekniska system och enheter.
Eleven redogör utförligt för uppbyggnad av, funktion och principer för samt risker med olika mätsystem, styrsystem, reglersystem, informationstekniska system och enheter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för uppbyggnad av, funktion och principer för samt risker med olika mätsystem, styrsystem, reglersystem, informationstekniska system och enheter.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare arbetsuppgifter i en anläggning för att åstadkomma automatiska funktioner, med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och ritningar.
Vidare åtgärdar eleven i samråd med handledare de fel som uppstår samt genomför en enkel dokumentation av sitt arbete.
Dessutom förebygger eleven i samråd med handledare fel och optimerar med visst handlag anläggningen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet informationsteknik samt beskriver översiktligt hur anläggningens olika delar fungerar och samverkar.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en anläggning för att åstadkomma automatiska funktioner, med ett resultat som på ett tillfredsställande sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet manualer, scheman och ritningar.
Vidare åtgärdar eleven efter samråd med handledare de fel som uppstår samt genomför en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Dessutom förebygger eleven efter samråd med handledare fel och optimerar med gott handlag anläggningen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet informationsteknik samt beskriver utförligt hur anläggningens olika delar fungerar och samverkar och ger enkla förslag på förbättringar av anläggningen.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare arbetsuppgifter i en anläggning för att åstadkomma automatiska funktioner, med ett resultat som på ett gott sätt uppfyller fastställda kvalitets- och miljökrav.
Eleven arbetar på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra.
I arbetet använder eleven med säkerhet manualer, scheman och ritningar.
Vidare åtgärdar eleven efter samråd med handledare de fel som uppstår samt genomför en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Dessutom förebygger eleven efter samråd med handledare fel och optimerar med gott handlag anläggningen.
I arbetet använder eleven med säkerhet informationsteknik samt beskriver utförligt och nyanserat hur anläggningens olika delar fungerar och samverkar och ger välgrundade förslag på förbättringar av anläggningen.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."