Kustnavigation och säkerhet
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen kustnavigation och säkerhet relaterar till syftet med ämnet båtkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att hantera och framföra båtar på ett sjömannamässigt och säkerhetsmedvetet sätt, samt med hänsyn till miljön.
- Förmåga att hantera och framföra skepp med hänsyn till deras maskinstyrka och manöversystem.
- Kunskaper om sjövägsregler och navigation för framförande av fartyg.
- Kunskaper om förebyggande säkerhetsåtgärder samt förmåga att vidta rätt åtgärd vid brand, olycksfall och överlevnad.
- Förmåga att agera i olika situationer på ett säkert, miljömässigt och kvalitetsmässigt sätt utifrån lagar och andra bestämmelser som reglerar området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen kustnavigation och säkerhet.
- Hantering och framförande av båtar och skepp i kustnära vatten.
- Olika metoder för hantering och framförande beroende på maskinstyrka och manöversystem.
- Val av naturhamn och ankrings- och förtöjningsmetod.
- Kursrättning med hänsyn till deviation, missvisning, vind eller strömmar.
- Positions- och lägesbestämningar i kustnära vatten.
- Olika tillvägagångssätt vid bogsering av olika typer av flytetyg.
- Handhavande av livräddningsfarkoster.
- Brandrisker och brandbekämpning ombord.
- Åtgärder vid brandskada, olycksfall eller akut sjukdom ombord.
- Personlig skyddsutrustning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen kustnavigation och säkerhet.
Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i bekanta situationer olika typer av fartyg i kustnära vatten.
I hantering och framförande genomför eleven med visst handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt.
Eleven arbetar utifrån givna metoder med olika typer av fartyg och manöversystem.
I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar.
Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg i kustnära vatten.
I hantering och framförande genomför eleven med gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt.
Eleven väljer lämplig metod och arbetar utifrån metoden med olika typer av fartyg och manöversystem.
I arbetet gör eleven riskbedömningar.
Eleven hanterar och framför med säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg i kustnära vatten.
I hantering och framförande genomför eleven med mycket gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt.
Eleven väljer lämplig metod, motiverar sitt val av metod och arbetar utifrån metoden med olika typer av fartyg och manöversystem.
I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar.
Eleven navigerar, i samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten Dessutom.
Dessutom redogör eleven översiktligt för sjövägsregler och regler för navigation.
Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten.
Dessutom redogör eleven utförligt för sjövägsregler och regler för navigation.
Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sjövägsregler och regler för navigation.
I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften.
Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.
I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften.
Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.
I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar i nya situationer på ett språk som är relevant för uppgiften.
Eleven använder med säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.
Eleven resonerar översiktligt, utifrån olika enkla fallbeskrivningar, om förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad.
Dessutom beskriver eleven översiktligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
Eleven resonerar utförligt, utifrån olika fallbeskrivningar, om förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad.
Dessutom beskriver eleven utförligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
Eleven resonerar utförligt och nyanserat, utifrån olika fallbeskrivningar, om förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."