Skärgårdsnavigation

kurs
Kurskod
BATSKA0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen skärgårdsnavigation relaterar till syftet med ämnet båtkunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen skärgårdsnavigation.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen skärgårdsnavigation.

E
Eleven beskriver översiktligt olika båttyper, deras egenskaper och användningsområden.
C
Eleven beskriver utförligt olika båttyper, deras egenskaper och användningsområden.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika båttyper, deras egenskaper och användningsområden.
E
Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i bekanta situationer olika typer av fartyg inomskärs.
I hantering och framförande genomför eleven med visst handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt.
I arbetet gör eleven enkla riskbedömningar.
C
Eleven hanterar och framför med viss säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg inomskärs.
I hantering och framförande genomför eleven med gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt.
I arbetet gör eleven riskbedömningar.
A
Eleven hanterar och framför med säkerhet och i nya situationer olika typer av fartyg inomskärs.
I hantering och framförande genomför eleven med mycket gott handlag olika uppgifter på ett säkert och sjömannamässigt sätt.
I arbetet gör eleven välgrundade riskbedömningar.
E
Eleven navigerar, i samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten.
Dessutom redogör eleven översiktligt för sjövägsregler och regler för navigation.
C
Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten.
Dessutom redogör eleven utförligt för sjövägsregler och regler för navigation.
A
Eleven navigerar, efter samråd med handledare, med olika typer av fartyg inomskärs och i kustnära vatten.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sjövägsregler och regler för navigation.
E
I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften.
Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.
C
I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar på ett språk som är relevant för uppgiften.
Eleven använder med viss säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.
A
I arbetet samarbetar eleven med andra och kommunicerar i nya situationer på ett språk som är relevant för uppgiften.
Eleven använder med säkerhet de termer och begrepp som är relevanta för ämnet.
E
Eleven ger något exempel på förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad.
Dessutom beskriver eleven översiktligt med stöd av enkla exempel hur båtlivet påverkar miljön samt vatten- och djurliv.
Eleven beskriver översiktligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
C
Eleven ger några exempel på förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad.
Dessutom beskriver eleven utförligt med stöd av välgrundade exempel hur båtlivet påverkar miljön samt vatten- och djurliv.
Eleven beskriver utförligt de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
A
Eleven ger flera exempel på förebyggande säkerhetsåtgärder och åtgärder vid brand, olycksfall och överlevnad.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat med stöd av välgrundade och nyanserade exempel hur båtlivet påverkar miljön samt vatten- och djurliv.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat de lagar och bestämmelser som reglerar området, samt arbetar utifrån krav på säkerhet, kvalitet och miljö.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."