Vardagsolyckor
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen vardagsolyckor relaterar till syftet med ämnet brand, bevakning och säkerhet, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om bevakningsverksamhet, rättsvårdande myndigheter och samhällets räddningstjänst.
- Färdigheter i att hantera brand och brandskydd.
- Förmåga att planera och genomföra arbete utifrån lagar och andra bestämmelser som styr bevakningsverksamhet och räddningstjänst samt utifrån arbetsmiljö, säkerhet och yrkesetik.
- Förmåga att använda metoder och utrustning.
- Förmåga att kommunicera, samarbeta och samverka samt att lösa konfliktsituationer.
- Förmåga att diskutera egna, andras och samhällets attityder och värderingar som kan ha betydelse vid eventuellt räddningsarbete eller ingripande.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen vardagsolyckor.
- Kommunens regler och ansvar för att förebygga olyckor.
- Grunderna för kommunens systematiska säkerhetsarbete.
- Olycks- och skadebilden i samhället.
- Olyckor som inträffar i hem- och fritidsmiljö och hur de kan förebyggas.
- Risker och riskbeteende som finns hos särskilt utsatta grupper, till exempel barn, äldre och människor med funktionsnedsättning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen vardagsolyckor.
Eleven beskriver översiktligt kommunens systematiska säkerhetsarbete och verksamheternas organisation.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar enkla samband och drar enkla slutsatser.
Eleven beskriver utförligt kommunens systematiska säkerhetsarbete och verksamheternas organisation.
I beskrivningarna använder eleven med viss säkerhet centrala begrepp samt förklarar samband och drar välgrundade slutsatser.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat kommunens systematiska säkerhetsarbete och verksamheternas organisation.
I beskrivningarna använder eleven med säkerhet centrala begrepp samt förklarar komplexa samband och drar välgrundade och nyanserade slutsatser.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser som styr verksamheterna och tar utgångspunkt i dem i sitt arbete.
Eleven planerar, organiserar och utför, i samråd med handledare, vanligt förekommande enkelt, systematiskt säkerhetsarbete på ett yrkesmässigt sätt.
I arbetet använder eleven redskap och metoder som finns angivna för uppgiften, diskuterar översiktligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor.
När arbetet är utfört gör eleven en enkel dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande systematiskt säkerhetsarbete på ett yrkesmässigt sätt.
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, diskuterar utförligt möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med viss säkerhet, i samarbete och möten med människor.
Eleven diskuterar utförligt sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med viss säkerhet relevanta begrepp.
Eleven planerar, organiserar och utför, efter samråd med handledare, vanligt förekommande, även avancerat, systematiskt säkerhetsarbete på ett yrkesmässigt sätt samt anpassar vid behov genomförandet till ändrade förutsättningar.
I arbetet väljer och använder eleven redskap och metoder som passar för uppgiften, motiverar sina val samt diskuterar utförligt och nyanserat möjliga alternativa lösningar och föreslår vid behov förbättringar.
Dessutom interagerar eleven, samt kommunicerar med säkerhet, i samarbete och möten med människor.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat sin egen och andras roll och betydelse samt tar utgångspunkt i det vid sitt eget handlande.
När arbetet är utfört gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av utförda uppgifter och aktiviteter.
I dokumentationen använder eleven med säkerhet relevanta begrepp.
Eleven diskuterar översiktligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna.
I diskussionen framför eleven enkla argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna.
I diskussionen framför eleven välgrundade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat egna och andras attityder, värderingar och handlingar i relation till arbetsuppgifterna.
I diskussionen framför eleven välgrundade och nyanserade argument för sina åsikter samt visar respekt för andras åsikter.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."