Bildteori
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen bildteori relaterar till syftet med ämnet bildteori, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om kommunikationsprocesser och om teorier om bildkommunikation.
- Kunskaper om konstteori och konstvetenskap.
- Kunskaper om den visuella kulturen och om perception.
- Förmåga att analysera och tolka bilder samt att värdera egna och andras bildanalyser.
- Kunskaper om hur bilder kommunicerar ur olika aspekter och hur bilder fungerar i sitt sammanhang.
- Förmåga att se och behandla bilden som text och se hur bilder samverkar med annan text samt kunskaper om bildsemiotik.
- Förståelse av bildens roll i kultur och samhälle samt för individen.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen bildteori.
- Kommunikationsprocesser och teorier om bildkommunikation.
- Konstteori och konstvetenskap.
- Visuell kultur och perceptionsteori. Färglära och färgteori, till exempel färgperception och färgsystem. Formlära.
- Bildanalysmodeller och bildtolkningsmodeller samt analys av konstbilder och massbilder.
- Bilden ur olika aspekter, till exempel historiska och nutida aspekter samt genus-, etnicitets-, klass- och åldersaspekter.
- Bildproduktion och bildanvändande i olika sammanhang.
- Bilden som text, bildsemiotik och bilden i relation till annan text.
- Bildens roll i kultur och samhälle samt för individen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen bildteori.
Eleven redogör översiktligt för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna.
Eleven redogör också översiktligt för en konstteori.
Dessutom redogör eleven översiktligt för färglära och formlära.
Eleven redogör utförligt för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna.
Eleven redogör också utförligt för en konstteori och för samband med konsthistoria.
Dessutom redogör eleven utförligt för färglära och formlära samt ger exempel på hur form och komposition skapar betydelser.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för en kommunikationsprocess och de bakomliggande teorierna.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för en konstteori och för samband med konsthistoria.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för färglära och formlära samt ger exempel på hur form och komposition skapar betydelser och diskuterar det utförligt utifrån bildteoretiska begrepp.
Eleven genomför enkla bildanalyser och bildtolkningar.
I analysen och tolkningen redogör eleven översiktligt för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter.
Eleven redogör också översiktligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt bildens konstnärliga kvalitet.
Eleven värderar andras bildanalyser med enkla omdömen.
Eleven genomför bildanalyser och bildtolkningar samt redogör utförligt för skillnader och likheter mellan olika analysmodeller.
I analysen och tolkningen redogör eleven utförligt för bildsemiotik och för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter.
Eleven redogör också utförligt för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas.
Dessutom diskuterar eleven utförligt bildens konstnärliga kvalitet.
Eleven värderar egnas och andras bildanalyser med nyanserade omdömen.
Eleven genomför komplexa bildanalyser och bildtolkningar samt använder, granskar kritiskt, och redogör utförligt och nyanserat för skillnader och likheter mellan, olika analysmodeller.
I analysen och tolkningen redogör eleven utförligt och nyanserat för bildsemiotik, använder det som verktyg och redogör för hur bilden kommunicerar ur olika aspekter.
Eleven redogör också utförligt och nyanserat för hur bildens betydelser påverkas av dess sammanhang och hur betydelserna förändras beroende på vem som ser bilden, var den syns och vad som avbildas samt hur detta påverkar det egna sättet att se på bilden.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat bildens konstnärliga kvalitet.
Eleven värderar egnas och andras bildanalyser med nyanserade omdömen samt ger förslag på alternativa sätt att analysera bilden.
Eleven redogör översiktligt för bildens betydelse i samhället och för individen.
Eleven redogör utförligt för bildens betydelse och påverkan i samhället, i kulturpolitik och för individen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bildens betydelse och påverkan i samhället, i kulturpolitik och för individen.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."