Bevarandebiologi
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen bevarandebiologi relaterar till syftet med ämnet biologi - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att identifiera, beskriva och namnge växt- och djurarter inom naturbruket.
- Kunskaper om biologisk mångfald, hotade arter och genbanker.
- Kunskaper om biologins betydelse inom naturbruket samt förmåga att söka information om växter och djur.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen bevarandebiologi.
- Olika växt- och djurarter, utrotningshotade växt- och djurarter samt systematik.
- Artinventering i olika biotoper.
- Biotopkrav, utbredning och hemområden för utrotningshotade djurarter.
- Beteendeekologi.
- Naturbrukets påverkan på utrotningshotade arter och biologisk mångfald.
- Metoder för att bevara utrotningshotade arter.
- Djurparkers bevarandeprogram. Etiska ställningstaganden i samband med bevarande av olika arter.
- Naturbetesmarker och biologisk mångfald.
- Bevarandefrågor i samband med skogsskötsel och rödlistade arter.
- Biotoprestaureringar.
- Lagar och andra bestämmelser som begränsar handel med utrotningshotade arter.
- Myndigheter och organisationer som arbetar med frågor om utrotningshotade arter.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen bevarandebiologi.
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, samt namnger, med svenska och vetenskapliga namn, några utrotningshotade växt- och djurarter.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare inventeringar enligt anvisningar.
Vid inventeringen använder eleven med viss säkerhet bestämningsnycklar för att identifiera vanligt förekommande arter.
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, samt namnger, med svenska och vetenskapliga namn, flera utrotningshotade växt- och djurarter.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare inventeringar enligt anvisningar.
Vid inventeringen använder eleven med viss säkerhet bestämningsnycklar för att identifiera vanligt förekommande arter.
Eleven identifierar med säkerhet, i samband med fältstudier, samt namnger, med svenska och vetenskapliga namn, flera utrotningshotade växt- och djurarter.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare inventeringar enligt anvisningar.
Vid inventeringen använder eleven med säkerhet bestämningsnycklar för att identifiera vanligt förekommande arter.
Eleven redogör översiktligt för olika biotopers sammansättning och karaktär.
Eleven beskriver också översiktligt olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt bevara genetiskt material.
Dessutom diskuterar eleven översiktligt etiska frågor inom området.
I diskussionerna redogör eleven översiktligt för lagar och andra bestämmelser, för olika bevarandeprojekt samt för myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet.
Eleven redogör utförligt för olika biotopers sammansättning och karaktär.
Eleven beskriver också utförligt olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt bevara genetiskt material.
Dessutom diskuterar eleven utförligt etiska frågor inom området.
I diskussionerna redogör eleven utförligt för lagar och andra bestämmelser, för olika bevarandeprojekt samt för myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika biotopers sammansättning och karaktär.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat olika metoder för att bevara och restaurera biotoper samt bevara genetiskt material.
Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat etiska frågor inom området.
I diskussionerna redogör eleven utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser, för olika bevarandeprojekt samt för myndigheter och organisationer av betydelse för bevarandearbetet.
Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.
Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om utrotningshotade växt- och djurarter.
Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.
Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om utrotningshotade växt- och djurarter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket när det gäller bevarande av utrotningshotade arter samt för hur naturbruket kan bidra till att bevara den biologiska mångfalden.
Dessutom söker eleven med säkerhet information om utrotningshotade växt- och djurarter.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."