Biologi - naturbruk - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen biologi - naturbruk - specialisering relaterar till syftet med ämnet biologi - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om marken och livet i marken samt om kretslopp i mark, vatten och luft.
- Kunskaper om växters byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
- Kunskaper om mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse inom naturbruket.
- Förmåga att identifiera, beskriva och namnge växt- och djurarter inom naturbruket.
- Kunskaper om biologins betydelse inom naturbruket samt förmåga att söka information om växter och djur.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen biologi - naturbruk - specialisering.
- Fördjupning inom valt specialiseringsområde. Exempel på områden kan vara ekologi, växt- och djurliv, etologi, biodling och binas betydelse i naturbruket, jämförande anatomi och fysiologi hos djur, växternas biologi samt mikrobiologi.
- Mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.
- Fältstudier och egna undersökningar.
- Olika växt- eller djurarter.
- Metoder för informationssökning om växter eller djur.
- Begrepp, teorier och modeller inom valt specialiseringsområde.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen biologi - naturbruk - specialisering.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör enkla tolkningar av resultatet samt drar enkla slutsatser utifrån det genomförda arbetet.
I samband med fältstudierna och de egna undersökningarna identifierar eleven med viss säkerhet samt namnger och grupperar några växter eller djur.
Dessutom beskriver eleven översiktligt de olika växt- eller djurarterna samt redogör översiktligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör välgrundade tolkningar av resultatet samt drar välgrundade slutsatser utifrån det genomförda arbetet.
I samband med fältstudierna och de egna undersökningarna identifierar eleven med viss säkerhet samt namnger och grupperar flera växter eller djur.
Dessutom beskriver eleven utförligt de olika växt- eller djurarterna samt redogör utförligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör välgrundade och nyanserade tolkningar av resultatet samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån det genomförda arbetet.
I samband med fältstudierna och de egna undersökningarna identifierar eleven med säkerhet samt namnger och grupperar flera växter eller djur.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de olika växt- eller djurarterna samt redogör utförligt och nyanserat för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.
Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om växter eller djur.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller.
Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om växter eller djur.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med säkerhet information om växter eller djur.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet begrepp, teorier och modeller.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."