Biologi - naturbruk - specialisering

kurs
Kurskod
BIGBIG00S
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen biologi - naturbruk - specialisering relaterar till syftet med ämnet biologi - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen biologi - naturbruk - specialisering.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen biologi - naturbruk - specialisering.

E
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör enkla tolkningar av resultatet samt drar enkla slutsatser utifrån det genomförda arbetet.
I samband med fältstudierna och de egna undersökningarna identifierar eleven med viss säkerhet samt namnger och grupperar några växter eller djur.
Dessutom beskriver eleven översiktligt de olika växt- eller djurarterna samt redogör översiktligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.
C
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör välgrundade tolkningar av resultatet samt drar välgrundade slutsatser utifrån det genomförda arbetet.
I samband med fältstudierna och de egna undersökningarna identifierar eleven med viss säkerhet samt namnger och grupperar flera växter eller djur.
Dessutom beskriver eleven utförligt de olika växt- eller djurarterna samt redogör utförligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.
A
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare fältstudier och egna undersökningar, gör välgrundade och nyanserade tolkningar av resultatet samt drar välgrundade och nyanserade slutsatser utifrån det genomförda arbetet.
I samband med fältstudierna och de egna undersökningarna identifierar eleven med säkerhet samt namnger och grupperar flera växter eller djur.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat de olika växt- eller djurarterna samt redogör utförligt och nyanserat för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för specialiseringsområdet.
E
Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om växter eller djur.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller.
C
Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om växter eller djur.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med säkerhet information om växter eller djur.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet begrepp, teorier och modeller.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."