Djurens biologi
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen djurens biologi relaterar till syftet med ämnet biologi - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika djurarter, deras egenskaper och historiska utveckling samt om djurs etologi och naturliga ursprung.
- Kunskaper om olika djurarters anatomi och fysiologi.
- Kunskaper om mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse inom naturbruket.
- Förmåga att identifiera, beskriva och namnge växt- och djurarter inom naturbruket.
- Kunskaper om biologins betydelse inom naturbruket samt förmåga att söka information om växter och djur.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen djurens biologi.
Etologi
- Olika djurslags naturliga miljö och naturliga beteende.
- Beteendestudier på djur av olika arter i olika miljöer och med olika ålder.
- Etologiska grundbegrepp, till exempel stimuli, rangordning, flockbeteende, tomgångshandlingar, överslagshandlingar och omriktat beteende.
- Domesticeringens inverkan på olika djurslag.
Systematik, anatomi och fysiologi
- De huvudsakliga indelningarna som används inom djurriket för att kategorisera djur.
- Artbegreppet och artkännedom.
- Djurcellens byggnad och livsprocesser.
- Djurens byggnad innefattande hudens, skelettets och muskulaturens uppbyggnad, nervsystemet med sinnesorganen, hjärt-kärlsystemet, matsmältningsapparaten samt fortplantningsorganen.
- Livsprocesser innefattande andning, fodersmältning, energiomvandling, näringsbehov, blodcirkulation, temperaturkontroll och reproduktionsbiologi samt djurens rörelse.
- Samband mellan evolutionen och djurens funktionella byggnad och livsprocesser.
Mikrobiologi
- Mikroorganismer och deras betydelse för djurhälsa och djursjukdomar.
- Virus byggnad, funktion och betydelse för djurhälsa och djursjukdomar.
- Smittämnen, smittspridning och immunförsvar, antibiotika och resistens mot antibiotika.
- Laborationer och undersökningar med aktuell utrustning och aktuellt material från naturbrukets olika verksamhetsområden.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen djurens biologi.
Eleven beskriver, i samband med studier av djurs beteende i olika miljöer, översiktligt de olika djurarternas naturliga beteende.
Dessutom noterar eleven med viss säkerhet avvikelser i djurens beteende och förklarar översiktligt orsakerna till det avvikande beteendet.
Eleven beskriver, i samband med studier av djurs beteende i olika miljöer, utförligt de olika djurarternas naturliga beteende.
Dessutom noterar eleven med viss säkerhet avvikelser i djurens beteende och förklarar utförligt orsakerna till det avvikande beteendet.
Eleven beskriver, i samband med studier av djurs beteende i olika miljöer, utförligt och nyanserat de olika djurarternas naturliga beteende.
Dessutom noterar eleven med säkerhet avvikelser i djurens beteende och förklarar utförligt och nyanserat orsakerna till det avvikande beteendet.
Eleven redogör översiktligt för djurens näringsbehov, matsmältning och energiomsättning.
I samband med olika arbetsuppgifter med djur redogör eleven översiktligt för djurens anatomi och fysiologi.
Eleven redogör utförligt för djurens näringsbehov, matsmältning och energiomsättning.
I samband med olika arbetsuppgifter med djur redogör eleven utförligt för djurens anatomi och fysiologi.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för djurens näringsbehov, matsmältning och energiomsättning.
I samband med olika arbetsuppgifter med djur redogör eleven utförligt och nyanserat för djurens anatomi och fysiologi.
Eleven redogör översiktligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för djurhälsa och djursjukdomar.
Eleven redogör utförligt för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för djurhälsa och djursjukdomar.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse för djurhälsa och djursjukdomar.
I samband med fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet vanliga vilda djur och grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används för att gruppera djur.
I samband med fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet vanliga vilda djur och grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används för att gruppera djur.
I samband med fältstudier identifierar eleven med säkerhet vanliga vilda djur och grupperar dem med säkerhet efter det vetenskapliga system som används för att gruppera djur.
Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om djur.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller.
Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om djur.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet begrepp, teorier och modeller.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med säkerhet information om djur.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet begrepp, teorier och modeller.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."