Marken och växternas biologi
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen marken och växternas biologi relaterar till syftet med ämnet biologi - naturbruk, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om marken och livet i marken samt om kretslopp i mark, vatten och luft.
- Kunskaper om växters byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
- Kunskaper om mikroorganismer och mikrobiologiska processer av betydelse inom naturbruket.
- Förmåga att identifiera, beskriva och namnge växt- och djurarter inom naturbruket.
- Kunskaper om biologins betydelse inom naturbruket samt förmåga att söka information om växter och djur.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen marken och växternas biologi.
Mark, vatten och luft
- Mark, mineral, berggrund, jordarter och jordmån.
- Jordartsbildning och jordmånsbildande processer.
- Jordarternas egenskaper.
- Växtnäringsämnena och deras kretslopp.
- Kolets kretslopp.
- Markstruktur, markluft, dränering och markpackning.
- Vattnets kretslopp, vattentillgångar och vattenmiljöer samt vattnets rörelser i marken och i landskapet.
- Försurning i mark och vatten.
- Klimat och väderlek.
Växter
- Olika växtarter i olika utvecklingsstadier.
- Grundämnen och kemiska föreningar i växter.
- Växternas byggnad innefattande växtcellen, växtvävnader och växtens olika organ.
- Vattnet i växten, vattenupptagning och vattentransport.
- Fotosyntes, andning och energiomsättning hos växter.
- Växtnäringsämnen, växtnäringsupptagning och växtnäringsämnenas funktion i växten.
- Växters utvecklingsstadier samt de yttre och inre faktorer som styr och påverkar utvecklingen.
- Växters pollinering och spridning. Biodlingens betydelse för växternas pollinering.
- Växters egenskaper och ärftlighet.
- Växtskador och deras orsaker, till exempel skador som uppkommer av skadedjur eller väderlek.
Mikrobiologi
- Mikroorganismer, svampar, bakterier och övriga organismer av betydelse för markens näringsomsättning och kväveförsörjning.
- Aeroba och anaeroba processer.
- Mikroorganismer som är skadegörare på växter.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen marken och växternas biologi.
Eleven beskriver, i samband med fältstudier, översiktligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.
Dessutom redogör eleven översiktligt för kretslopp i mark, vatten och luft samt för betydelsen av fotosyntes och nedbrytning för växtliv och djurliv.
I redogörelsen förklarar eleven översiktligt biologiska samband samt kretsloppens betydelse på lokal och global nivå.
Eleven beskriver, i samband med fältstudier, utförligt mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.
Dessutom redogör eleven utförligt för kretslopp i mark, vatten och luft samt för betydelsen av fotosyntes och nedbrytning för växtliv och djurliv.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt biologiska samband samt kretsloppens betydelse på lokal och global nivå.
Eleven beskriver, i samband med fältstudier, utförligt och nyanserat mark-, vatten- och klimatförhållanden på en växtplats.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för kretslopp i mark, vatten och luft samt för betydelsen av fotosyntes och nedbrytning för växtliv och djurliv.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt och nyanserat biologiska samband samt kretsloppens betydelse på lokal och global nivå.
Eleven redogör översiktligt för växternas byggnad och livsprocesser samt för mikrolivet i marken.
I redogörelsen förklarar eleven översiktligt växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning samt deras utvecklingsfaser och tillväxt och hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder.
Eleven redogör utförligt för växternas byggnad och livsprocesser samt för mikrolivet i marken.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning samt deras utvecklingsfaser och tillväxt och hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för växternas byggnad och livsprocesser samt för mikrolivet i marken.
I redogörelsen förklarar eleven utförligt och nyanserat växternas energiomsättning, deras vatten- och näringsförsörjning samt deras utvecklingsfaser och tillväxt och hur man kan påverka tillväxten genom olika åtgärder.
I samband med fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet och namnger, med svenska namn, ett fåtal vanliga vilda växter, nyttodjur, skadedjur, växtsjukdomar och skadesymtom.
Dessutom beskriver eleven översiktligt ekologiska samband mellan klimat, växter, skadeorganismer och nyttiga organismer.
I samband med fältstudier identifierar eleven med viss säkerhet och namnger, med svenska namn, flera vanliga vilda växter, nyttodjur, skadedjur, växtsjukdomar och skadesymtom.
Dessutom beskriver eleven utförligt ekologiska samband mellan klimat, växter, skadeorganismer och nyttiga organismer.
I samband med fältstudier identifierar eleven med säkerhet och namnger, med svenska namn, flera vanliga vilda växter, nyttodjur, skadedjur, växtsjukdomar och skadesymtom.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat ekologiska samband mellan klimat, växter, skadeorganismer och nyttiga organismer.
Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om växter.
Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med viss säkerhet information om växter.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket samt söker med säkerhet information om växter.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."