Biologi i vattenmiljöer 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen biologi i vattenmiljöer 1 relaterar till syftet med ämnet biologi i vattenmiljöer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att identifiera, beskriva och namnge vattenlevande organismer av betydelse inom fiske och vattenbruk.
- Kunskaper om vattenlevande organismers systematik, byggnad, livsprocesser och utvecklingsfaser.
- Kunskaper om vattenlevande organismers anpassning till olika livsmiljöer.
- Kunskaper om vattnets fysikaliska och kemiska egenskaper, vattnets kretslopp samt om andra ämnens kretslopp i mark, vatten och luft.
- Kunskaper om ekologiska samband i olika vattenmiljöer.
- Kunskaper om biologins betydelse inom naturbruket samt förmåga att söka information om växter och djur i vattenmiljöer.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen biologi i vattenmiljöer 1.
- Laborationer och undersökningar om biologiska samband i olika vattenmiljöer.
- Provtagning och provtagningsmetoder för vattenanalyser.
- De huvudsakliga indelningar som används inom växt- och djurriket för att kategorisera vattenlevande organismer.
- Artbegreppet och artkännedom.
- Vattenlevande djurs byggnad och livsprocesser samt deras anpassning till olika vattenmiljöer.
- Vattenlevande växters byggnad och livsprocesser samt deras anpassning till olika vattenmiljöer.
- Olika vattenlevande organismers naturliga miljö, naturliga beteende och utbredning.
- Vattnets fysikaliska och kemiska egenskaper och vatten som livsavgörande resurs för växter, djur och människor.
- Kretslopp i mark, vatten och luft.
- Grundläggande ekologi i havsmiljöer, sjöar och vattendrag.
- Miljöpåverkan i havsmiljöer, sjöar och vattendrag samt hållbar utveckling i dessa miljöer.
- Vattnets rörelser, strömmar, omblandning och syresättning.
- Klimat och väderlek och hur detta påverkar olika vattenmiljöer.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen biologi i vattenmiljöer 1.
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används.
Eleven beskriver också översiktligt vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används.
Eleven beskriver också utförligt vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer.
Dessutom redogör eleven utförligt för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.
Eleven identifierar med säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med säkerhet efter det vetenskapliga system som används.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.
Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket.
Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om vattenlevande organismer.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.
Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket.
Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om vattenlevande organismer.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket.
Dessutom söker eleven med säkerhet information om vattenlevande organismer.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."