Biologi i vattenmiljöer 1

kurs
Kurskod
BIIVAT01
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen biologi i vattenmiljöer 1 relaterar till syftet med ämnet biologi i vattenmiljöer, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen biologi i vattenmiljöer 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen biologi i vattenmiljöer 1.

E
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används.
Eleven beskriver också översiktligt vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende.
I samband med fältstudier beskriver eleven översiktligt några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.
C
Eleven identifierar med viss säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med viss säkerhet efter det vetenskapliga system som används.
Eleven beskriver också utförligt vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer.
Dessutom redogör eleven utförligt för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.
A
Eleven identifierar med säkerhet, i samband med fältstudier, några vanliga vattenlevande organismer samt grupperar dem med säkerhet efter det vetenskapliga system som används.
Eleven beskriver också utförligt och nyanserat vattenlevande organismers byggnad, livsprocesser och anpassning till olika vattenmiljöer.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de vattenlevande organismernas naturliga miljöer och naturliga beteende.
I samband med fältstudier beskriver eleven utförligt och nyanserat några ekologiska samband i olika vattenmiljöer och olika organismers betydelse i ekosystemet.
E
Eleven redogör översiktligt för biologins betydelse inom naturbruket.
Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om vattenlevande organismer.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.
C
Eleven redogör utförligt för biologins betydelse inom naturbruket.
Dessutom söker eleven med viss säkerhet information om vattenlevande organismer.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för biologins betydelse inom naturbruket.
Dessutom söker eleven med säkerhet information om vattenlevande organismer.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet vetenskapliga begrepp, teorier och modeller.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."