Biodling
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen biodling relaterar till syftet med ämnet biodling, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om bin och olika raser av bin, om bins betydelse i ekosystemen samt om biodlingens produkter.
- Kunskaper om etologi i samband med biodling.
- Kunskaper om bins näringsbehov och utfodring.
- Förmåga att sköta och hantera bin på ett etiskt och säkert sätt samt utifrån djurens behov.
- Förmåga att tillverka, sköta och hantera utrustning och anläggningar.
- Förmåga att hantera biodlingens produkter på ett säkert sätt samt att upprätta ekonomiska kalkyler för biodling.
- Förmåga att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljön.
- Kunskaper om hygien och smittskydd samt förmåga att följa hygienrutiner.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som rör biodling.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen biodling.
Biologisk och ekonomisk grund
- Bins fysiologi och utveckling från ägg till fullbildade insekter.
- Avel med raser och raskombinationer av bin samt drottningodling.
- Bisjukdomar och parasiter.
- Bins ekologiska betydelse och deras roll som pollinatörer.
- Bins beteende i olika miljöer och situationer samt bisamhällets individer och uppbyggnad.
- Bins näringsbehov och vanliga biväxter.
- Biodlingens produkter, till exempel honung, vax, pollen och drottninggelé.
- Biodlingens ekonomiska förutsättningar. Ekonomiska kalkyler för biodling.
Arbetsuppgifter
- Vanligt förekommande arbetsuppgifter i en bigård, till exempel tillsyn och hantering av bin, utfodring.
- Bitillsyn och förebyggande åtgärder mot sjukdomar.
- Tillverkning av utrustning för biodling.
- Hantering av honung efter skörd.
- Dokumentation av åtgärder i en bigård.
- Hygien och hygienrutiner, till exempel rengöring av lokaler och utrustning.
Arbetsmiljö, säkerhetsfrågor och bestämmelser
- Ergonomi, arbetsmiljö och säkerhet i samband med biodling.
- Hygienpraxis och egenkontroll.
- Lagar och andra bestämmelser som rör biodling och livsmedelshantering.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen biodling.
Eleven redogör översiktligt för bins fysiologi och utveckling samt för bisamhällets individer och uppbyggnad.
Dessutom redogör eleven översiktligt för bins näringsbehov och vanliga biväxter.
Eleven redogör även översiktligt för vanliga sjukdomar och parasiter hos bin.
Eleven redogör utförligt för bins fysiologi och utveckling samt för bisamhällets individer och uppbyggnad.
Dessutom redogör eleven utförligt för bins näringsbehov och vanliga biväxter.
Eleven redogör även utförligt för vanliga sjukdomar och parasiter hos bin.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för bins fysiologi och utveckling samt för bisamhällets individer och uppbyggnad.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för bins näringsbehov och vanliga biväxter.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för vanliga sjukdomar och parasiter hos bin.
Eleven redogör översiktligt för avel och drottningodling av bin.
I samband med arbete i bigård observerar eleven bin samt redogör översiktligt för bins beteende i olika miljöer och situationer.
Dessutom beskriver eleven översiktligt bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer.
Eleven redogör utförligt för avel och drottningodling av bin.
I samband med arbete i bigård observerar eleven bin samt redogör utförligt för bins beteende i olika miljöer och situationer.
Dessutom beskriver eleven utförligt bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för avel och drottningodling av bin.
I samband med arbete i bigård observerar eleven bin samt redogör utförligt och nyanserat för bins beteende i olika miljöer och situationer.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat bins ekologiska betydelse och roll som pollinatörer.
Eleven följer arbetsinstruktioner, sköter och hanterar i samråd med handledare bin på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom tillverkar, sköter och hanterar eleven i samråd med handledare utrustning.
Eleven hanterar även med viss säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet.
Dessutom gör eleven enkla ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård.
Eleven gör enkla reflektioner över produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen.
Eleven följer arbetsinstruktioner, sköter och hanterar efter samråd med handledare bin på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom tillverkar, sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning.
Eleven hanterar även med viss säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet.
Dessutom gör eleven ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård.
Eleven gör välgrundade reflektioner över produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen.
Eleven följer arbetsinstruktioner, sköter och hanterar efter samråd med handledare bin på ett ansvarsfullt, etiskt och säkert sätt.
Dessutom tillverkar, sköter och hanterar eleven efter samråd med handledare utrustning.
Eleven hanterar även med säkerhet produkter från bin med hänsyn till produktkvalitet och livsmedelssäkerhet.
Dessutom gör eleven avancerade ekonomiska beräkningar av kostnader och intäkter för en bigård.
Eleven gör välgrundade och nyanserade reflektioner över produktkvalitetens betydelse för det ekonomiska resultatet och försäljningen.
I arbetet löser eleven i samråd med handledare de problem som uppstår.
Dessutom gör eleven en enkel dokumentation av vidtagna åtgärder i en bigård.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
När arbetet är utfört värderar eleven sitt resultat med enkla omdömen.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Dessutom gör eleven en noggrann dokumentation av vidtagna åtgärder i en bigård.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande.
När arbetet är utfört värderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen.
I arbetet löser eleven efter samråd med handledare de problem som uppstår.
Dessutom gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av vidtagna åtgärder i en bigård.
Resultatet av arbetet är gott.
När arbetet är utfört värderar eleven sitt resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven arbetar ergonomiskt.
När eleven arbetar med bin och biodlingens produkter följer hen aktuella hygienrutiner samt redogör översiktligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven översiktligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar ergonomiskt.
När eleven arbetar med bin och biodlingens produkter följer hen aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
Eleven arbetar ergonomiskt.
När eleven arbetar med bin och biodlingens produkter följer hen aktuella hygienrutiner samt redogör utförligt för hygien och smittskydd.
Dessutom redogör eleven utförligt för och arbetar i enlighet med lagar och andra bestämmelser som gäller i aktuella situationer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."