Byggstyrning
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen byggstyrning relaterar till syftet med ämnet byggproduktionsledning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika dokument som används i byggprocessen samt om deras kopplingar till AMA-systemet (allmän material- och arbetsbeskrivning). Kunskaper om ritningar för bygg- och anläggningsprojekt.
- Förmåga att hantera underentreprenader samt leveranser till ett byggprojekt och inom en byggarbetsplats.
- Kunskaper om strategier och system för produktionsskedet i ett byggprojekt.
- Förmåga att genomföra arbetsberedning för olika arbetsmoment i ett byggprojekt.
- Förmåga att genomföra möten för byggprojekt och hantera kontraktsfrågor mellan beställare och utförare för ett byggprojekt.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser för verksamheten på en byggarbetsplats.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen byggstyrning.
- Lagar och regler för verksamheten på byggarbetsplatsen. Tillstånd och behörigheter som krävs under byggskedet.
- Uppföljning och avstämning av tidplan enligt CPM (Critical Path Method), personalplan och kostnader. Löpande planering.
- Planering och arbete med arbetsplatsdispositionsplaner av byggarbetsplatsens utformning, till exempel vad gäller byggnadsställningar, transportvägar, transportanordningar, arbetsmiljö, restprodukter och tillfälliga installationer.
- Beräkning av energiförbrukning under byggskedet med fokus på energibesparingar.
- Arbetsmiljöarbete i byggprojekt.
- Arbetsrätt och kollektivavtal.
- Materialhantering på arbetsplatsen. Olika leveransvillkor. Interntransporter.
- Produktionsmetoder samt utrustning, verktyg, hjälpmaterial och hjälpmedel för att genomföra produktionsaktiviteter.
- Arbetsberedning för olika arbetsmoment. Gemensam planering för flera yrkeskategorier med hjälp av till exempel visuell planering och erfarenhetsdatabank eller arbetsinstruktioner. Genomförs inom olika delområden.
- Tekniska krav, arbetsmiljö- och miljökrav på arbetsberedning.
- Fakturering och avstämning.
- Kontrakthantering och entreprenadtvister. Hantering av ÄTA-arbeten (ändringsarbete, tilläggsarbete och avgående arbete).
- Kvalitets-, miljö- och arbetsmiljöledningssystem på grundläggande nivå enligt Bas P (planering och projektering) och Bas U (utförande).
- Kvalitetsmätmetoder beträffande fuktförhållande i material, akustikegenskaper, lufttäthet hos byggnader och byggnaders energiegenskaper, till exempel täthetsprovning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen byggstyrning.
Eleven planerar och arbetar i samråd med handledare utifrån en verklighetsbaserad arbetsplats med strukturplan, arbetsplatsdispositionsplan, tid- och resursplan och kostnader.
Eleven visar förståelse för rullande planering och avstämningar.
Eleven planerar och arbetar efter samråd med handledare utifrån en verklighetsbaserad arbetsplats med strukturplan, arbetsplatsdispositionsplan, tid- och resursplan och kostnader.
Eleven visar förståelse för rullande planering och avstämningar.
Eleven planerar och arbetar efter samråd med handledare utifrån en verklighetsbaserad arbetsplats med strukturplan, arbetsplatsdispositionsplan, tid- och resursplan och kostnader.
Eleven visar god förståelse för rullande planering och avstämningar.
Eleven redogör översiktligt för lagar, regler, tillstånd och behörighet för verksamheten på byggarbetsplatsen.
Eleven redogör översiktligt för arbetsrätt och olika avtal som gäller på byggarbetsplatser.
Eleven redogör utförligt för lagar, regler, tillstånd och behörighet för verksamheten på byggarbetsplatsen.
Eleven redogör utförligt för arbetsrätt och olika avtal som gäller på byggarbetsplatser.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar, regler, tillstånd och behörighet för verksamheten på byggarbetsplatsen.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för arbetsrätt och olika avtal som gäller på byggarbetsplatser.
Eleven planerar, organiserar och genomför med datorstöd i samråd med handledare en arbetsberedning för olika arbetsmoment i ett byggprojekt.
I arbetet beaktar eleven tekniska krav, arbetsmiljö, miljökrav, hantering av restprodukter, lämpliga hjälpmedel och produktionsmetoder för olika arbetsmoment med viss säkerhet.
Eleven planerar, organiserar och genomför med datorstöd efter samråd med handledare och med viss säkerhet en arbetsberedning för olika arbetsmoment i ett byggprojekt.
I arbetet beaktar eleven tekniska krav, arbetsmiljö, miljökrav, hantering av restprodukter, lämpliga hjälpmedel och produktionsmetoder för olika arbetsmoment med viss säkerhet.
Eleven planerar, organiserar och genomför med datorstöd efter samråd med handledare och med säkerhet en arbetsberedning för olika arbetsmoment i ett byggprojekt.
I arbetet beaktar eleven tekniska krav, arbetsmiljö, miljökrav, hantering av restprodukter, lämpliga hjälpmedel och produktionsmetoder för olika arbetsmoment med säkerhet.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven en enkel jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med välgrundade omdömen.
Dessutom gör eleven en nyanserad jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med välgrundade och nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en nyanserad jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.
Eleven planerar, organiserar och genomför möten för byggprojekt i samråd med handledare.
Eleven hanterar med viss säkerhet kontraktsfrågor mellan beställare och utförare för ett byggprojekt, inklusive ändrade förutsättningar för projektet samt fakturering.
Eleven planerar, organiserar och genomför möten för byggprojekt efter samråd med handledare.
Eleven hanterar med viss säkerhet kontraktsfrågor mellan beställare och utförare för ett byggprojekt, inklusive ändrade förutsättningar för projektet samt fakturering.
Eleven planerar, organiserar och genomför möten för byggprojekt efter samråd med handledare.
Eleven hanterar med säkerhet kontraktsfrågor mellan beställare och utförare för ett byggprojekt, inklusive ändrade förutsättningar för projektet samt fakturering.
Eleven redogör översiktligt för mätmetoder som används för att kontrollera fuktförhållanden i material, akustikegenskaper och lufttäthet hos byggnader samt för mätmetoder som används för att värdera en byggnads energiegenskaper.
Eleven redogör utförligt för mätmetoder som används för att kontrollera fuktförhållanden i material, akustikegenskaper och lufttäthet hos byggnader samt för mätmetoder som används för att värdera en byggnads energiegenskaper.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för mätmetoder som används för att kontrollera fuktförhållanden i material, akustikegenskaper och lufttäthet hos byggnader samt för mätmetoder som används för att värdera en byggnads energiegenskaper.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.
Eleven använder med säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."