Planering före byggstart
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen planering före byggstart relaterar till syftet med ämnet byggproduktionsledning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika dokument som används i byggprocessen samt om deras kopplingar till AMA-systemet (allmän material- och arbetsbeskrivning). Kunskaper om ritningar för bygg- och anläggningsprojekt.
- Förmåga att planera, organisera och genomföra upphandlingsarbete i ett byggentreprenadföretag.
- Förmåga att planera ett byggprojekt inför byggstart.
- Kunskaper om strategier och system för produktionsskedet i ett byggprojekt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen planering före byggstart.
- Anbudskalkyl och anbudsprocess: förfrågan, anbudsberäkning, offertförfrågan, anbud, förhandling, beställning och entreprenadkontrakt.
- Produktionsplanering, produktionsbudget och produktionstidplan.
- APD-planer (arbetsplatsdisposition), planering av byggarbetsplatsens utformning, till exempel vad gäller byggnadsställningar, transportvägar, transportanordningar, arbetsmiljö, restprodukter och tillfälliga installationer.
- Logistik och materialadministration för byggarbetsplatsen.
- Hantering av restprodukter, energiförbrukning i produktionsskedet.
- Arbetsmiljöarbete i byggprojekt.
- Begrepp som används inom kunskapsområdet, till exempel upphandling, anbudskalkyl, entreprenadkontrakt, produktionstidplan, produktionsbudget, bygglogistik, byggarbetsmiljö, BIM (Building Information Modelling) och Lean Construction.
- Tidplan, CPM (Critical Path Method) och strukturplan.
- Elsäkerhet. Elolycksfall, ljusbågs- och strömgenomgångsrisker, arbete utan och med nära spänning, elarbetesansvarigs arbetsuppgifter, entreprenörsarbete med el och ansvarsfrågor.
- Kunskaper om och planering av el på en byggarbetsplats.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen planering före byggstart.
Eleven planerar, organiserar och genomför i samråd med handledare en byggentreprenörs anbudsprocess.
Dessutom planerar eleven i samråd med handledare ett byggprojekt inför byggstart.
I arbetet upprättar eleven med viss säkerhet en arbetsplatsdisposition.
Eleven anpassar efter samråd med handledare sin process till eventuella nya förutsättningar.
Resultatet är tillfredsställande avseende funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.
Eleven planerar, organiserar och genomför efter samråd med handledare en byggentreprenörs anbudsprocess.
Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare ett byggprojekt inför byggstart.
I arbetet upprättar eleven med viss säkerhet en arbetsplatsdisposition.
Eleven anpassar efter samråd med handledare sin process till eventuella nya förutsättningar.
Resultatet är gott avseende funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.
Eleven planerar, organiserar och genomför efter samråd med handledare en byggentreprenörs anbudsprocess.
Dessutom planerar eleven efter samråd med handledare ett byggprojekt inför byggstart.
I arbetet upprättar eleven med säkerhet en arbetsplatsdisposition.
Eleven anpassar efter samråd med handledare sin process till eventuella nya förutsättningar.
Resultatet är gott avseende funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.
Eleven upprättar i samråd med handledare en tidplan enligt CPM-strukturplan.
Eleven upprättar med viss säkerhet en tidplan enligt CPM-strukturplan.
Eleven upprättar med säkerhet en tidplan enligt CPM-strukturplan.
Eleven redogör tillfredsställande för hur el kan ordnas på en byggarbetsplats då det gäller belysnings- och fördelningsutrustning samt drift och underhåll.
Eleven redogör även tillfredsställande för vilka faror det finns med el på en byggarbetsplats samt vad som krävs för en hög elsäkerhet.
Eleven redogör utförligt för hur el kan ordnas på en byggarbetsplats då det gäller belysnings- och fördelningsutrustning samt drift och underhåll.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för vilka faror det finns med el på en byggarbetsplats samt vad som krävs för en hög elsäkerhet.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur el kan ordnas på en byggarbetsplats då det gäller belysnings- och fördelningsutrustning samt drift och underhåll.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för vilka faror det finns med el på en byggarbetsplats samt vad som krävs för en hög elsäkerhet.
Eleven planerar i samråd med handledare en enklare tillfällig elanläggning på byggarbetsplatsen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet ritningar och scheman.
Elevens planering utgör ett tillfredsställande underlag för att upprätta en elanläggning.
Eleven planerar i samråd med handledare en enklare tillfällig elanläggning på byggarbetsplatsen.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet ritningar och scheman.
Elevens planering utgör ett underlag för att upprätta en elanläggning.
Eleven planerar efter samråd med handledare en enklare tillfällig elanläggning på byggarbetsplatsen.
I arbetet använder eleven med säkerhet ritningar och scheman.
Elevens planering utgör ett gott underlag för att upprätta en elanläggning.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Dessutom gör eleven en enkel jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Dessutom gör eleven en välgrundad jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Dessutom gör eleven en välgrundad och nyanserad jämförelse av sitt eget resultat med andras, när det gäller funktion, teknik, ekonomi, miljö och arbetsmiljö.
Eleven redogör översiktligt för strategier och system för produktionsskedet i ett byggprojekt.
Eleven redogör med viss säkerhet för strategier och system för produktionsskedet i ett byggprojekt.
Eleven redogör med säkerhet för strategier och system för produktionsskedet i ett byggprojekt.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.
Eleven använder med säkerhet begrepp och uttryckssätt som används inom kunskapsområdet för att åskådliggöra sina tankar och idéer.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."