Cad - specialisering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen cad - specialisering relaterar till syftet med ämnet cad, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att modellera tredimensionella detaljer.
- Förmåga att utföra tredimensionella sammanställningar.
- Förmåga att använda applikationsprogram.
- Kunskaper om kopplingar mellan cad och produktion.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen cad - specialisering.
- Cad och cad-tillämpning inom valt teknikområde.
- Fördjupad och specialiserad dokumenthantering.
- Fördjupning inom solidmodellering.
- Komplexa sammanställningar i tre dimensioner med beaktande av konstruktionsvillkor.
- Fördjupning, beräkning och specialisering med hjälp av applikationer beroende på valt teknikområde.
- Fördjupning inom rörelsesimulering.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen cad - specialisering.
Eleven utför konstruktioner med hjälp av för teknikområdet valda cad-tillämpningar med tillfredsställande resultat.
Eleven utför dokumenthantering med tillfredsställande resultat.
Dessutom utför eleven i samråd med handledare avancerad solidmodellering med tillfredsställande resultat.
Eleven utför avancerade konstruktioner med hjälp av för teknikområdet valda cad-tillämpningar med tillfredsställande resultat.
Eleven utför avancerad dokumenthantering med tillfredsställande resultat.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare avancerad solidmodellering med tillfredsställande resultat.
Eleven utför avancerade konstruktioner med hjälp av för teknikområdet valda cad-tillämpningar med gott resultat.
Eleven utför avancerad dokumenthantering med gott resultat.
Dessutom utför eleven efter samråd med handledare avancerad solidmodellering med gott resultat.
Eleven gör komplexa sammanställningar med tillfredsställande resultat.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet applikationer i komplexa situationer.
Dessutom analyserar eleven med viss säkerhet sitt resultat med utgångspunkt i rörelsesimulering.
Eleven gör komplexa sammanställningar med tillfredsställande resultat.
I arbetet använder eleven med säkerhet applikationer i komplexa situationer.
Dessutom analyserar eleven med säkerhet sitt resultat med utgångspunkt i rörelsesimulering.
Eleven gör komplexa sammanställningar med gott resultat.
I arbetet använder eleven med säkerhet applikationer i komplexa situationer.
Dessutom analyserar eleven med säkerhet sitt resultat med utgångspunkt i rörelsesimulering.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."