Cad 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen cad 1 relaterar till syftet med ämnet cad, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att använda cad i förhållande till andra datorprogram och i förekommande fall maskiner.
- Förmåga att göra skisser och ritningar enligt gällande standarder och normer.
- Förmåga att modellera tredimensionella detaljer.
- Kunskaper om kopplingar mellan cad och produktion.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
- Förståelse av ergonomiska förutsättningar som skapar en bra cad-arbetsplats.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen cad 1.
- Cad-system och begrepp inom cad.
- Cad-systemets inställningar för modellering.
- Grundläggande skiss- och ritteknik inom valt teknikområde.
- Ritningsunderlag enligt gällande standarder och normer för valt teknikområde.
- Solidmodellering i tre dimensioner för att avbilda verkliga och tänkta föremål, till exempel genom extrudering, rotation, svepning och återanvändning av geometri för att skapa mönster.
- Cad-systemets roll i produktutvecklings- och produktionsprocessen.
- Ergonomiska krav på cad-arbetsplatser och arbetsmiljökrav.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen cad 1.
Eleven gör enkla inställningar av cad-programvaror för modellering.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med tillfredsställande resultat enligt gällande standarder.
Eleven väljer och gör inställningar av cad-programvaror för modellering samt diskuterar översiktligt alternativa inställningar.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med tillfredsställande resultat enligt gällande standarder.
Eleven väljer och gör avancerade inställningar av cad-programvaror för modellering samt diskuterar utförligt alternativa inställningar.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med gott resultat enligt gällande standarder.
Eleven modellerar enkla detaljer med programvarans inbyggda verktyg, redigerar i 3D, för över 3D-modellen till 2D-ritning och gör efter överföringen redigeringar enligt gällande ritningsstandarder med tillfredsställande resultat.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven modellerar detaljer med programvarans inbyggda verktyg, redigerar i 3D, för över 3D-modellen till 2D-ritning och gör efter överföringen redigeringar enligt gällande ritningsstandarder med tillfredsställande resultat.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven modellerar komplexa detaljer med programvarans inbyggda verktyg, redigerar i 3D, för över 3D-modellen till 2D-ritning och gör efter överföringen redigeringar enligt gällande ritningsstandarder med gott resultat.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
Eleven värderar med enkla omdömen sin cad-arbetsplats ur ergonomisk synvinkel.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin cad-arbetsplats ur ergonomisk synvinkel.
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin cad-arbetsplats ur ergonomisk synvinkel samt ger förslag på hur arbetsplatsen kan förbättras.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."