Cad 1

kurs
Ämne
Kurskod
CADCAD01
Poäng
50p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen cad 1 relaterar till syftet med ämnet cad, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen cad 1.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen cad 1.

E
Eleven gör enkla inställningar av cad-programvaror för modellering.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med tillfredsställande resultat enligt gällande standarder.
C
Eleven väljer och gör inställningar av cad-programvaror för modellering samt diskuterar översiktligt alternativa inställningar.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med tillfredsställande resultat enligt gällande standarder.
A
Eleven väljer och gör avancerade inställningar av cad-programvaror för modellering samt diskuterar utförligt alternativa inställningar.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med gott resultat enligt gällande standarder.
E
Eleven modellerar enkla detaljer med programvarans inbyggda verktyg, redigerar i 3D, för över 3D-modellen till 2D-ritning och gör efter överföringen redigeringar enligt gällande ritningsstandarder med tillfredsställande resultat.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
Eleven modellerar detaljer med programvarans inbyggda verktyg, redigerar i 3D, för över 3D-modellen till 2D-ritning och gör efter överföringen redigeringar enligt gällande ritningsstandarder med tillfredsställande resultat.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
Eleven modellerar komplexa detaljer med programvarans inbyggda verktyg, redigerar i 3D, för över 3D-modellen till 2D-ritning och gör efter överföringen redigeringar enligt gällande ritningsstandarder med gott resultat.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Eleven värderar med enkla omdömen sin cad-arbetsplats ur ergonomisk synvinkel.
C
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin cad-arbetsplats ur ergonomisk synvinkel.
A
Eleven värderar med nyanserade omdömen sin cad-arbetsplats ur ergonomisk synvinkel samt ger förslag på hur arbetsplatsen kan förbättras.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."