Cad 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen cad 2 relaterar till syftet med ämnet cad, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att använda cad i förhållande till andra datorprogram och i förekommande fall maskiner.
- Förmåga att göra skisser och ritningar enligt gällande standarder och normer.
- Förmåga att utföra tredimensionella sammanställningar.
- Förmåga att använda applikationsprogram.
- Kunskaper om kopplingar mellan cad och produktion.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen cad 2.
- Cad-systemets inställningar för sammanställningar och analys.
- Skiss- och ritteknik inom valt teknikområde.
- Ritningsunderlag enligt gällande standarder och normer för valt teknikområde.
- Grunderna för att skapa sammanställningar i tre dimensioner med beaktande av konstruktionsvillkor.
- Grundläggande applikationer beroende på teknikområde, till exempel FEM-analys (finita elementmetoden) inom produktutveckling och byggteknik.
- Cad-systemets roll i produktutvecklings- och produktionsprocessen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen cad 2.
Eleven gör enkla inställningar av cad-programvaror för sammanställningar och applikationer.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med tillfredsställande resultat enligt gällande standarder.
Eleven väljer och gör inställningar av cad-programvaror för sammanställningar och applikationer samt diskuterar översiktligt alternativa inställningar.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med tillfredsställande resultat enligt gällande standarder.
Eleven väljer och gör avancerade inställningar av cad-programvaror för sammanställningar och applikationer samt diskuterar utförligt alternativa inställningar.
Dessutom gör eleven skisser och ritningar för produktionsändamål med gott resultat enligt gällande standarder.
Eleven utför enkla sammanställningar med tillfredsställande resultat.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet applikationer i olika enkla situationer.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
Eleven utför komplexa sammanställningar med tillfredsställande resultat.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet applikationer i olika situationer.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
Eleven utför komplexa sammanställningar med gott resultat.
I arbetet använder eleven med säkerhet applikationer i olika komplexa situationer.
När arbetet är utfört utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetat kan förbättras.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."