Charkuteri 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen charkuteri 2 relaterar till syftet med ämnet charkuterikunskap, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika köttråvarors kvalitet och om deras egenskaper samt om andra råvaror och tillsatser.
- Förmåga att tillverka charkuterivaror.
- Förmåga att läsa, följa och utarbeta recept samt att utföra recept- och näringsberäkningar och effektivitetsbedömningar.
- Förmåga att använda utrustning, maskiner och verktyg.
- Förmåga att förpacka och förvara charkuterivaror.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom området.
- Förmåga att underhålla utrustning, maskiner och verktyg.
- Förmåga att utvärdera sitt arbete och resultat.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen charkuteri 2.
- Olika köttråvaror inom charkindustrin, deras kvalitet samt biokemiska och fysiologiska egenskaper. Köttsorteringar. Alternativa råvaror och tillsatser som är vanligt förekommande vid tillverkning av charkuterivaror.
- Tillverkning av oblandade charkuterivaror - hela, tumlade och pressade.
- Tillverkningsprocessen - uppvägning, beredning, formning, värmebehandling och kylning.
- Olika saltningsmetoder inom charkindustrin.
- Formning i formar, konst- och naturtarm.
- Rök- och värmebehandlingsmetoder kopplat till hållbarhet, smak, färg och konsistens.
- Livsmedelskemi, kvalitet, felsökning och reflektion.
- Receptberäkningar och ekonomiska beräkningar.
- Användning och vård av produktionsutrustning och maskiner inom charkindustrin.
- Förpackning, förvaring och märkning av charkuterivaror.
- Arbetsmiljö, ergonomi och säkerhet.
- Praktisk hygien och egenkontroll.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen charkuteri 2.
Eleven redogör översiktligt för olika köttråvarors kvalitet, deras biokemiska och fysiologiska egenskaper samt deras användningsområden.
Dessutom redogör eleven översiktligt för andra råvaror samt för tillsatser.
Eleven redogör utförligt för olika köttråvarors kvalitet, deras biokemiska och fysiologiska egenskaper samt deras användningsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt för andra råvaror samt för tillsatser.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för olika köttråvarors kvalitet, deras biokemiska och fysiologiska egenskaper samt deras användningsområden.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för andra råvaror samt för tillsatser.
Eleven planerar och organiserar i samråd med handledare tillverkning av charkuterivaror samt tillverkar dessa i samråd med handledare.
I arbetet läser och följer eleven med viss säkerhet recept samt gör med viss säkerhet recept- och näringsberäkningar.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen råvarornas kvalitet.
Eleven använder med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg.
Eleven hanterar, väljer förpackningsmaterial till, förpackar, förvarar och märker med viss säkerhet charkuterivaror i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare tillverkning av charkuterivaror samt tillverkar dessa efter samråd med handledare.
I arbetet läser och följer eleven med viss säkerhet recept samt gör med viss säkerhet recept- och näringsberäkningar.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen råvarornas kvalitet.
Eleven använder med viss säkerhet utrustning, maskiner och verktyg.
Eleven hanterar, väljer förpackningsmaterial till, förpackar, förvarar och märker med viss säkerhet charkuterivaror i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
Eleven planerar och organiserar efter samråd med handledare tillverkning av charkuterivaror samt tillverkar dessa efter samråd med handledare.
I arbetet läser och följer eleven med säkerhet recept samt gör med säkerhet recept- och näringsberäkningar.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen råvarornas kvalitet.
Eleven använder med säkerhet utrustning, maskiner och verktyg.
Eleven hanterar, väljer förpackningsmaterial till, förpackar, förvarar och märker med säkerhet charkuterivaror i enlighet med lagar och andra bestämmelser.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt motiverar översiktligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom arbetar eleven med viss säkerhet på ett ekonomiskt och miljömässigt sätt.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt motiverar utförligt arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom arbetar eleven med viss säkerhet på ett ekonomiskt och miljömässigt sätt.
Eleven arbetar hygieniskt, ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra samt motiverar utförligt och nyanserat arbetssättet utifrån lagar och andra bestämmelser om hygien, arbetsmiljö och säkerhet.
Dessutom arbetar eleven med säkerhet på ett ekonomiskt och miljömässigt sätt.
När arbetet är utfört genomför eleven i samråd med handledare underhåll av utrustning, maskiner och verktyg.
Dessutom utvärderar eleven med enkla omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört genomför eleven efter samråd med handledare underhåll av utrustning, maskiner och verktyg.
Dessutom utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat.
När arbetet är utfört genomför eleven efter samråd med handledare underhåll av utrustning, maskiner och verktyg.
Dessutom utvärderar eleven med nyanserade omdömen sitt arbete och resultat samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."