Akrobatik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen akrobatik relaterar till syftet med ämnet cirkus, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att skapa eget material och förmåga att skapa ett personligt uttryck.
- Förmåga att utföra olika akrobatiska övningar och förmåga att bedöma och hantera risker.
- Förmåga att samarbeta tillitsfullt och förtroendeskapande i träning och nummerarbete.
- Förmåga att improvisera och utforska okända uttryck inom ett eller flera cirkusområden.
- Kunskaper om säkerhet, materialomsorg, rekvisita, mask och kostym.
- Kunskaper om cirkusdisciplinernas begrepp och historia.
- Kunskaper om olika uttrycksmöjligheter inom olika cirkusdiscipliner.
- Kunskaper om anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse samt förståelse av vikten av förebyggande träning och uppvärmning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen akrobatik.
- Nummerarbete samt hur man planerar och bygger upp cirkusakter med akrobatiska moment.
- Balansträning.
- Träning i grundläggande akrobatik.
- Träning i en eller flera akrobatiska discipliner, till exempel golvakrobatik, luftakrobatik, trampolin eller parakrobatik.
- Samarbete och kommunikation i träning och utförande. Tillitsövningar.
- Utforskande av nya rörelseuttryck med den egna kroppen.
- Experiment och improvisation.
- Säkerhetsfrågor och säkerhetsåtgärder, systematiskt arbete med att förhindra olyckor.
- Materialkunskap och materialomsorg.
- Rekvisita, mask och kostym.
- Begrepp inom de olika cirkusdisciplinerna.
- Orientering i akrobatik- och cirkushistoria.
- Användning av olika uttryck, till exempel komik i akrobatiska akter.
- Träning av styrka och smidighet.
- Skadeförebyggande övningar och uppvärmningsövningar.
- Anatomi och träningslära.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen akrobatik.
Eleven skapar och framför i samråd med handledare en egen cirkusakt innehållande något akrobatiskt moment.
Eleven utför någon akrobatisk övning samt gör med viss säkerhet enkla och nödvändiga riskbedömningar och anpassar i samråd med handledare sitt agerande efter dessa.
Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet av akrobatiska övningar eller akter.
Vid utförandet och skapandet av akrobatiska akter prövar eleven alternativa lösningar och idéer.
Eleven skapar och framför efter samråd med handledare en egen cirkusakt innehållande några akrobatiska moment.
Akten utförs med viss lätthet och ett personligt uttryck.
Eleven utför några akrobatiska övningar samt gör med viss säkerhet nödvändiga riskbedömningar och anpassar efter samråd med handledare sitt agerande efter dessa.
Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet och skapandet av akrobatiska övningar och akter.
I samarbetet visar eleven tillit till andras förmågor.
Vid utförandet och skapandet av akrobatiska akter prövar eleven alternativa lösningar och idéer samt prövar gränserna för den egna förmågan.
Eleven skapar och framför efter samråd med handledare en egen cirkusakt innehållande flera akrobatiska moment.
Akten utförs med lätthet och ett personligt uttryck.
Eleven utför flera akrobatiska övningar samt gör med säkerhet nödvändiga riskbedömningar och anpassar efter samråd med handledare sitt agerande efter dessa.
Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet och skapandet av akrobatiska övningar och akter.
I samarbetet visar eleven tillit till andras förmågor och agerar själv på ett förtroendeingivande och trygghetsskapande sätt.
Vid utförandet och skapandet av akrobatiska akter använder eleven improvisation, prövar alternativa lösningar och idéer samt prövar gränserna för den egna förmågan.
Eleven redogör översiktligt för säkerhetsaspekter på akrobatiska akter och för materialomsorg.
Dessutom beskriver eleven översiktligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör översiktligt för grundläggande akrobatik- och cirkushistoria.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp.
Eleven diskuterar akrobatnummer, ger enkla förslag till olika uttrycksmöjligheter och visar med viss säkerhet möjliga utföranden.
Eleven redogör utförligt för säkerhetsaspekter på akrobatiska akter och för materialomsorg.
Dessutom beskriver eleven utförligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör utförligt för grundläggande akrobatik- och cirkushistoria.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp.
Eleven diskuterar akrobatnummer, ger välgrundade förslag till olika uttryckmöjligheter och visar med viss säkerhet möjliga utföranden.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för säkerhetsaspekter på akrobatiska akter och för materialomsorg.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör utförligt och nyanserat för grundläggande akrobatik- och cirkushistoria.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp.
Eleven diskuterar akrobatnummer, ger välgrundade och nyanserade förslag till olika uttrycksmöjligheter som förbättrar utförandet samt visar med säkerhet möjliga utföranden.
Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador.
Eleven skapar och anpassar också i samråd med handledareövningar och träningsmetoder för att förebygga skador.
Dessutom redogör eleven översiktligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador.
Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador.
Dessutom redogör eleven utförligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador.
Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."