Cirkus 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen cirkus 1 relaterar till syftet med ämnet cirkus, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att skapa eget material och förmåga att skapa ett personligt uttryck.
- Förmåga att utföra olika akrobatiska övningar och förmåga att bedöma och hantera risker.
- Förmåga att samarbeta tillitsfullt och förtroendeskapande i träning och nummerarbete.
- Förmåga att improvisera och utforska okända uttryck inom ett eller flera cirkusområden.
- Kunskaper om säkerhet, materialomsorg, rekvisita, mask och kostym.
- Kunskaper om cirkusdisciplinernas begrepp och historia.
- Kunskaper om olika uttrycksmöjligheter inom olika cirkusdiscipliner.
- Kunskaper om anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse samt förståelse av vikten av förebyggande träning och uppvärmning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen cirkus 1.
- Grundläggande nummerarbete samt hur man planerar, bygger upp och framför enkla cirkusakter.
- Grundläggande träning i olika cirkusdiscipliner, till exempel akrobatik, jonglering, lindans, trampolin, språngbräda och clown.
- Balansträning.
- Kollektivt arbete med enkla cirkusakter. Tillitsövningar.
- Experiment och improvisation.
- Säkerhetsfrågor och säkerhetsåtgärder, systematiskt arbete med att förhindra olyckor.
- Materialomsorg.
- Grundläggande inom cirkusens olika uttrycksmedel, till exempel musik, ljus, rekvisita, mask och kostym.
- Begrepp som används för att organisera arbetet inom de olika cirkusdisciplinerna.
- Grundläggande cirkushistoria.
- Skapande och användning av olika uttryck och gestaltar karaktärer i cirkusakter.
- Skadeförebyggande övningar och uppvärmningsövningar.
- Anatomi och träningslära.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen cirkus 1.
Eleven skapar och framför i samråd med handledare någon enkel cirkusakt.
Eleven utför med viss säkerhet grundläggande övningar inom en eller flera cirusdiscipliner.
Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet av någon cirkusakt.
Vid utförandet och skapandet av cirkusakter prövar eleven alternativa lösningar och idéer.
Eleven skapar och framför efter samråd med handledare några enkla cirkusakter.
Eleven utför med viss säkerhet grundläggande övningar inom en eller flera cikusdiscipliner.
Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet av några cirkusakter.
Vid utförandet och skapandet av cirkusakter prövar eleven alternativa lösningar och idéer samt prövar gränserna för den egna förmågan.
Eleven skapar och framför efter samråd med handledare flera enkla cirkusakter.
Eleven utför med säkerhet grundläggande övningar inom en eller flera cirkusdiscipliner.
Eleven samarbetar på ett säkert sätt med andra vid utförandet av flera cirkusakter.
I samarbetet agerar eleven både ledande och följande.
Vid utförandet och skapandet av cirkusakter använder eleven improvisation, prövar alternativa lösningar och idéer samt prövar gränserna för den egna förmågan.
Eleven redogör översiktligt för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg.
Dessutom beskriver eleven översiktligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör översiktligt för cirkusens historia.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp.
Eleven diskuterar cirkusnummer, ger enkla förslag till olika uttrycksmöjligheter och visar med viss säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.
Eleven redogör utförligt för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg.
Dessutom beskriver eleven utförligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör utförligt för cirkusens historia.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med viss säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp.
Eleven diskuterar cirkusnummer, ger välgrundade förslag till olika uttrycksmöjligheter och visar med viss säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym samt redogör utförligt och nyanserat för cirkusens historia.
I sina beskrivningar och redogörelser använder eleven med säkerhet cirkusdisciplinernas begrepp.
Eleven diskuterar cirkusnummer, ger välgrundade och nyanserade förslag till olika uttrycksmöjligheter och visar med säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.
Eleven utför fysiska övningar för att förebygga skador.
Eleven skapar och anpassar också i samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador.
Dessutom redogör eleven översiktligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador.
Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador.
Dessutom redogör eleven utförligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador.
Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."