Cirkus 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen cirkus 2 relaterar till syftet med ämnet cirkus, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att skapa eget material och förmåga att skapa ett personligt uttryck.
- Förmåga att utföra olika akrobatiska övningar och förmåga att bedöma och hantera risker.
- Förmåga att samarbeta tillitsfullt och förtroendeskapande i träning och nummerarbete.
- Förmåga att improvisera och utforska okända uttryck inom ett eller flera cirkusområden.
- Kunskaper om säkerhet, materialomsorg, rekvisita, mask och kostym.
- Kunskaper om olika uttrycksmöjligheter inom olika cirkusdiscipliner.
- Kunskaper om anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse samt förståelse av vikten av förebyggande träning och uppvärmning.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen cirkus 2.
- Nummerarbete och komposition samt hur man planerar och bygger upp cirkusakter.
- Framförande av cirkusakter inför publik.
- Fördjupad träning i en eller flera cirkusdiscipliner, till exempel akrobatik, jonglering, lindans och clown.
- Balansträning.
- Kollektivt arbete med cirkusakter och samverkan mellan olika cirkusdiscipliner.
- Personligt uttryck vid utförande av cirkusnummer.
- Experiment och improvisation.
- Säkerhetsfrågor och säkerhetsåtgärder, systematiskt arbete med att förhindra olyckor.
- Materialomsorg.
- Rekvisita, mask och kostym.
- Användning av olika uttryck och hur man gestaltar karaktärer i cirkusakter.
- Skadeförebyggande övningar och uppvärmningsövningar.
- Anatomi och träningslära.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen cirkus 2.
Eleven skapar och framför i samråd med handledare någon större cirkusakt.
Vid utförandet samarbetar eleven på ett säkert sätt med andra.
Vid utförandet och skapandet av cirkusakter prövar eleven även alternativa lösningar och idéer samt prövar att använda något traditionellt uttryck på ett nytt sätt inom någon särskild cirkusdisciplin.
Eleven skapar och framför efter samråd med handledare några större cirkusakter.
Vid utförandet samarbetar eleven på ett säkert sätt med andra.
Vid utförandet och skapandet av cirkusakter har eleven även ett personligt uttryck, prövar alternativa lösningar och idéer samt prövar att använda några traditionella uttryck på ett nytt sätt inom några särskilda cirkusdiscipliner.
Eleven skapar och framför efter samråd med handledare flera större cirkusakter.
Vid utförandet samarbetar eleven på ett säkert sätt med andra.
I samarbetet agerar eleven både ledande och följande.
Vid utförandet och skapandet av cirkusakter har eleven även ett personligt uttryck, improviserar, prövar alternativa lösningar och idéer samt prövar att använda några traditionella uttryck på ett nytt sätt inom flera särskilda cirkusdiscipliner.
Eleven redogör översiktligt för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg.
Dessutom beskriver eleven översiktligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym.
Eleven diskuterar nummer inom någon cirkusdisciplin, ger enkla förslag till olika uttrycksmöjligheter och visar med viss säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.
Eleven redogör utförligt för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg.
Dessutom beskriver eleven utförligt användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym.
Eleven diskuterar nummer inom några cirkusdiscipliner, ger välgrundade förslag till olika uttrycksformer och visar med viss säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för säkerhetsaspekter på cirkusakter och för materialomsorg.
Dessutom beskriver eleven utförligt och nyanserat användningsmöjligheter för rekvisita, mask och kostym.
Eleven diskuterar nummer inom flera cirkusdiscipliner, ger välgrundade och nyanserade förslag till olika uttryckssätt och visar med säkerhet möjliga gestaltningar av karaktärer.
Eleven utför fysiska övningar för att förebygga skador.
Eleven skapar och anpassar också i samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador.
Dessutom redogör eleven översiktligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador.
Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador.
Dessutom redogör eleven utförligt för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
Eleven utför fysiska övningar för att utveckla styrka och smidighet samt förebygga skador.
Eleven skapar och anpassar också efter samråd med handledare övningar och träningsmetoder för att förebygga skador.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för anatomi och fysiologi avseende koordination, balans och rörelse.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."