Datalagring
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen datalagring relaterar till syftet med ämnet datalagring, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om olika datamodeller, datalagringslösningar och databastyper samt om deras användningsområden och om vanligt förekommande produkter inom området.
- Kunskaper om begreppsbildning och terminologi inom området.
- Kunskaper om datalagring i datafiler.
- Kunskaper om relationsdatabaser och andra typer av databaser.
- Förmåga att skapa datamodeller och en fungerande struktur för datalagring.
- Förmåga att skapa, använda, felsöka och optimera datalagring samt att använda olika verktyg för detta.
- Förmåga att använda ramverk, gränssnitt och frågespråk för att komma åt lagrad data.
- Kunskaper om säkerhet samt lagar och andra bestämmelser inom området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen datalagring.
- Terminologi och grundläggande teori om datalagring.
- Grundläggande teoribildning för datamodeller.
- Datalagring i strukturerade filer i olika format.
- Datalagring i relationsdatabas samt i någon ytterligare typ av databas.
- Prestandaoptimering och skalbarhet.
- Dataintegritet, feltolerans och säkerhet.
- Verktyg för administration och utveckling.
- Frågespråk och verktyg för manipulering av lagrad data.
- Åtkomst av data för att skapa, läsa, ändra eller radera data samt för att skapa och redigera schema.
- Programvarugränssnitt för åtkomst till lagrad data.
- Auktorisering av dataåtkomst, säker lagring och handhavande av känsliga uppgifter.
- Datasäkerhet och backup.
- Lagstiftning, andra bestämmelser och integritetsfrågor.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen datalagring.
Eleven redogör översiktligt för grundläggande teorier inom området och använder med viss säkerhet förekommande terminologi.
Eleven redogör utförligt för grundläggande teorier inom området och använder med viss säkerhet förekommande terminologi.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för grundläggande teorier inom området och använder med säkerhet förekommande terminologi.
Eleven gör en enkel analys av data som är aktuell för lagring och skapar med tillfredsställande resultat en modell av denna data.
Dessutom väljer eleven med viss säkerhet en lämplig datalagringslösning och ger enkla motiv för sitt val.
Eleven gör en analys av data som är aktuell för lagring och skapar med tillfredsställande resultat en modell av denna data.
Dessutom väljer eleven med viss säkerhet en lämplig datalagringslösning och ger välgrundade motiv för sitt val.
Eleven gör en avancerad analys av data som är aktuell för lagring och skapar med gott resultat en modell av denna data.
Dessutom väljer eleven med säkerhet en lämplig datalagringslösning och ger välgrundade och nyanserade motiv för sitt val.
Eleven implementerar med tillfredsställande resultat avseende teknisk funktion datalagring utifrån sin modell.
Dessutom identifierar eleven några möjliga problem avseende prestanda, dataintegritet och säkerhet samt åtgärdar dem med tillfredsställande resultat.
Eleven implementerar med tillfredsställande resultat avseende teknisk funktion datalagring utifrån sin modell.
Dessutom identifierar eleven några möjliga problem avseende prestanda, dataintegritet, feltolerans och säkerhet samt åtgärdar dem med tillfredsställande resultat.
Eleven implementerar med gott resultat avseende teknisk och optimal funktion datalagring utifrån sin modell.
Dessutom identifierar eleven flera möjliga problem avseende prestanda, skalbarhet, dataintegritet, feltolerans och säkerhet samt åtgärdar dem med gott resultat.
Eleven demonstrerar med visst handlag operationer gentemot lagrad data samt skapar och vid behov redigerar ett enkelt databasschema.
Dessutom redogör eleven översiktligt för åtkomst direkt via programspråkets inbyggda gränssnitt och genom ramverk eller externa kodbibliotek.
Eleven demonstrerar med gott handlag operationer gentemot lagrad data samt skapar och vid behov redigerar ett databasschema.
Dessutom redogör eleven utförligt för åtkomst direkt via programspråkets inbyggda gränssnitt och genom ramverk eller externa kodbibliotek.
Eleven demonstrerar med mycket gott handlag operationer gentemot lagrad data samt skapar och vid behov redigerar ett avancerat databasschema.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för åtkomst direkt via programspråkets inbyggda gränssnitt och genom ramverk eller externa kodbibliotek.
Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat fungerande funktioner för auktorisering och lösningar för lagring av data, så att den är säkrad mot obehörig åtkomst eller misstag gjorda av användare.
Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat fungerande funktioner för auktorisering och lösningar för lagring av data, så att den är säkrad mot obehörig åtkomst eller misstag gjorda av användare.
Eleven utvecklar med gott resultat fungerande funktioner för auktorisering och lösningar för lagring av data, så att den är säkrad mot obehörig åtkomst eller misstag gjorda av användare.
Eleven hanterar lagrad data ansvarsfullt och enligt gällande lagstiftning samt resonerar översiktligt om personlig integritet och andra etiska frågor i relation till datalagring.
Eleven hanterar lagrad data ansvarsfullt och enligt gällande lagstiftning samt resonerar utförligt om personlig integritet och andra etiska frågor i relation till datalagring.
Eleven hanterar lagrad data ansvarsfullt och enligt gällande lagstiftning samt resonerar utförligt och nyanserat om personlig integritet och andra etiska frågor i relation till datalagring.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."