Däckstjänst 2
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen däckstjänst 2 relaterar till syftet med ämnet däckstjänst, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra driftsarbete inom däcksavdelningen på ett fartyg.
- Förmåga att utföra underhållsarbete inom däcksavdelningen på ett fartyg.
- Förmåga att arbeta miljö-, säkerhets- och kvalitetsmedvetet på ett sjömansmässigt sätt.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med ett för yrket relevant fackspråk.
- Kunskaper om de tekniska konstruktioner och den tekniska utrustning som finns inom däcksavdelningen på ett fartyg.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen däckstjänst 2.
Driftsarbete
- Procedurer och kommunikation vid förtöjning, ankring och koppling av bogserbåt.
- Riggning av fallrep, lyftanordningar, båtsmansstol och ställning.
- Knopar, splitsning och tagling.
- Fastknopning, hissning och halning av flaggor.
- Betydelsen av de mest använda signalflaggorna.
- Förtöjnings- och ankringsteori och terminologi.
Underhållsarbete
- Planerat underhåll och underhållssystem.
- Underhåll av konstruktioner och utrustning.
- Underhåll av handverktyg.
- Ytbehandlingstekniker och målningsmetoder.
- Förvaring och underhåll av förtöjningsgods och tågvirke.
Tekniska konstruktioner och teknisk utrustning
- Förtöjningsutrustning.
- Förtöjningsgods och tågvirke.
- Ankringsutrustning.
- Bogseringsarrangemang.
- El- och luftdrivna handverktyg.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen däckstjänst 2.
Eleven utför i samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs däcksavdelning.
I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar översiktligt sina val.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs däcksavdelning.
I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt sina val.
Dessutom använder eleven med viss säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare drifts- och underhållsarbete inom ett fartygs däcksavdelning.
I arbetet väljer eleven metoder, utrustning och verktyg som är lämpliga för arbetsuppgiften samt motiverar utförligt och nyanserat sina val.
Dessutom använder eleven med säkerhet valda metoder, utrustning och verktyg.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta situationer.
I arbetet löser eleven enkla problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav.
Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord.
Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta och nya situationer.
I arbetet löser eleven problem som uppstår och anpassar med viss säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav.
Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord.
Eleven planerar, förbereder och genomför sina arbetsuppgifter enligt fastställda rutiner och givna instruktioner i bekanta och nya situationer.
I arbetet löser eleven komplexa problem som uppstår och anpassar med säkerhet metoder, utrustning och verktyg efter situationens krav.
Dessutom tar eleven i arbetet ansvar för materiella värden och miljön samt för egen och andras säkerhet ombord.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven samarbetar och kommunicerar med viss säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven samarbetar och kommunicerar med säkerhet med andra för att utföra olika uppgifter.
I kommunikationen använder eleven med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven beskriver översiktligt den teknik som används och det arbete som utförs i samband med förtöjning, ankring, bogsering samt underhåll på handelsfartyg.
Eleven beskriver utförligt den teknik som används och det arbete som utförs i samband med förtöjning, ankring, bogsering samt underhåll på handelsfartyg.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat den teknik som används och det arbete som utförs i samband med förtöjning, ankring, bogsering samt underhåll på handelsfartyg.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."