Fartygsbefäl
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen fartygsbefäl relaterar till syftet med ämnet däckstjänst, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att utföra arbetsuppgifter som vaktgående däckspersonal eller fartygsbefäl.
- Förmåga att arbeta miljö-, säkerhets- och kvalitetsmedvetet på ett sjömansmässigt sätt.
- Förmåga att samarbeta och kommunicera med ett för yrket relevant fackspråk.
- Kunskaper om de tekniska konstruktioner och den tekniska utrustning som finns inom däcksavdelningen på ett fartyg.
- Kunskaper om lagar och andra bestämmelser som reglerar området.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen fartygsbefäl.
Bryggtjänst
- Navigation.
- Elektroniska navigationshjälpmedel.
- Meteorologi.
- Svenska och internationella sjövägsregler.
- Vakthållning på fartygs brygga.
- Radar.
Miljö- och fartygsteknik
- Fartygsstabilitet.
- Fartygsmanövrering.
- Skydd av den marina miljön.
- Manöver- och maskinsystem.
- Lagar och andra bestämmelser.
Säkerhet
- Brandskydd.
- Hälso- och sjukvård.
- Personlig säkerhet.
- Passagerarsäkerhet.
- Nödåtgärder.
- Lagar och andra bestämmelser.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen fartygsbefäl.
Eleven utför i samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften.
Eleven planerar och genomför i samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten.
I arbetet löser eleven enkla problem som uppstår.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med viss säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten.
I arbetet löser eleven problem som uppstår.
Resultatet av elevens arbete är tillfredsställande.
Eleven utför efter samråd med handledare navigatoriska uppgifter och använder med säkerhet metoder och hjälpmedel som är lämpliga för uppgiften.
Eleven planerar och genomför efter samråd med handledare en fiktiv resa inomskärs och i kustnära farvatten.
I arbetet löser eleven komplexa problem som uppstår.
Resultatet av elevens arbete är gott.
Eleven beskriver översiktligt miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker.
Eleven drar enkla slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder.
Eleven beskriver utförligt miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker.
Eleven drar välgrundade slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat miljö- och säkerhetsrisker vid framförandet av fartyg samt de metoder och den utrustning som finns ombord för att undvika sådana risker.
Eleven drar välgrundade och nyanserade slutsatser om sambanden mellan risker och arbetsmetoder.
Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven använder med viss säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven använder med säkerhet termer och begrepp som är relevanta för området.
Eleven beskriver översiktligt navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
Eleven beskriver utförligt navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga.
Dessutom redogör eleven utförligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat navigationsmetoder och sjövägsregler samt den navigationsutrustning som används på fartygs brygga.
Dessutom redogör eleven utförligt för de lagar och andra bestämmelser som gäller inom området.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."