Dansimprovisation och komposition för yrkesdansare - profil klassisk balett
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen dansimprovisation och komposition för yrkesdansare - profil klassisk balett relaterar till syftet med ämnet dansgestaltning för yrkesdansare, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om konstnärliga processer från idé till scenisk gestaltning samt förmåga att reflektera över den konstnärliga arbetsprocessen och det konstnärliga resultatet.
- Förmåga att improvisera, interagera med andra, associera, ta beslut och förhålla sig till olika former av instruktioner.
- Förmåga att använda kompositionsmetoder och koreografiska arbetssätt. Förmåga att skapa dans i olika konstellationer. Kunskaper om olika koreografiska förhållningssätt.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor samt upphovsrättsliga frågor.
- Förmåga att kommunicera med andra inom yrkesområdet och att använda begrepp och vokabulär som är relevanta.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen dansimprovisation och komposition för yrkesdansare - profil klassisk balett.
- Konstnärliga processer, både individuella och kollektiva.
- Improvisation som rörelseteknik och metod för skapande.
- Improvisation utifrån olika instruktioner, där impulser kan komma från den egna eller andras kroppar, rekvisita, text, rum eller musik.
- Undersökande förhållningssätt till rörelser och skapande i nuet.
- Kontaktimprovisation.
- Samarbete och interaktion med andra genom att följa, leda samt ge och ta impulser.
- Olika kompositionsmetoder och koreografiska arbetssätt samt framförande av kompositioner.
- Kompositionsverktyg.
- Upphovsrätt för konstnärliga produktioner.
- Begrepp och metoder för reflektioner över den konstnärliga processen och kompositionsmaterialet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen dansimprovisation och komposition för yrkesdansare - profil klassisk balett.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i konstnärliga processer.
I arbetet är eleven delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare individuella arbeten.
Eleven samarbetar med säkerhet med andra i konstnärliga processer.
I arbetet är eleven både delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare individuella arbeten.
Eleven samarbetar med god säkerhet med andra i konstnärliga processer.
I arbetet presenterar eleven idéer och är både delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare individuella arbeten.
Eleven improviserar med viss säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att associera och skapa rörelser.
I improvisationssituationen använder eleven med viss säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att huvudsakligen följa.
Dessutom utforskar eleven med viss säkerhet rörelsevokabulär.
Eleven improviserar med säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att associera, skapa och undersöka rörelser med olika kvaliteter.
I improvisationssituationen använder eleven med säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att följa och leda.
Dessutom utforskar eleven med säkerhet rörelsevokabulär och rörelsekvaliteter.
Eleven improviserar med god säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att associera, skapa, undersöka och fördjupa variationen av komplexa rörelser med olika dynamiska kvaliteter för att utveckla och leda improvisationen vidare.
I improvisationssituationen använder eleven med säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att följa och genom att ge nya impulser.
Eleven utforskar med god säkerhet rörelsevokabulär och rörelsekvaliteter samtidigt som hen fördjupar improvisationen genom att stanna kvar i rörelsen.
Eleven interagerar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
Eleven interagerar med säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och impulser samt i stunden ta initiativ till hur improvisationen ska ledas vidare.
Eleven interagerar med god säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att kreativt följa instruktioner och impulser samt i stunden ta initiativ till hur improvisationen ska ledas vidare.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i någon kompositionsuppgift med tillfredsställande resultat några av de principer som kompositionerna utgår ifrån.
Eleven använder med säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i några kompositionsuppgifter med tillfredsställande resultat några av de principer som hen undersöker och utvecklar i kompositionerna.
Eleven använder med god säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i flera olika slags kompositionsuppgifter med gott resultat några av de principer som hen undersöker, utvecklar och konsekvent fullföljer i kompositionerna.
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner.
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."