Dansimprovisation och komposition för yrkesdansare - profil klassisk balett

kurs
Kurskod
DAGDAS3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen dansimprovisation och komposition för yrkesdansare - profil klassisk balett relaterar till syftet med ämnet dansgestaltning för yrkesdansare, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen dansimprovisation och komposition för yrkesdansare - profil klassisk balett.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen dansimprovisation och komposition för yrkesdansare - profil klassisk balett.

E
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra i konstnärliga processer.
I arbetet är eleven delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt.
Dessutom genomför eleven i samråd med handledare individuella arbeten.
C
Eleven samarbetar med säkerhet med andra i konstnärliga processer.
I arbetet är eleven både delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare individuella arbeten.
A
Eleven samarbetar med god säkerhet med andra i konstnärliga processer.
I arbetet presenterar eleven idéer och är både delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom genomför eleven efter samråd med handledare individuella arbeten.
E
Eleven improviserar med viss säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att associera och skapa rörelser.
I improvisationssituationen använder eleven med viss säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att huvudsakligen följa.
Dessutom utforskar eleven med viss säkerhet rörelsevokabulär.
C
Eleven improviserar med säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att associera, skapa och undersöka rörelser med olika kvaliteter.
I improvisationssituationen använder eleven med säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att följa och leda.
Dessutom utforskar eleven med säkerhet rörelsevokabulär och rörelsekvaliteter.
A
Eleven improviserar med god säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att associera, skapa, undersöka och fördjupa variationen av komplexa rörelser med olika dynamiska kvaliteter för att utveckla och leda improvisationen vidare.
I improvisationssituationen använder eleven med säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att följa och genom att ge nya impulser.
Eleven utforskar med god säkerhet rörelsevokabulär och rörelsekvaliteter samtidigt som hen fördjupar improvisationen genom att stanna kvar i rörelsen.
E
Eleven interagerar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
C
Eleven interagerar med säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och impulser samt i stunden ta initiativ till hur improvisationen ska ledas vidare.
A
Eleven interagerar med god säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att kreativt följa instruktioner och impulser samt i stunden ta initiativ till hur improvisationen ska ledas vidare.
E
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i någon kompositionsuppgift med tillfredsställande resultat några av de principer som kompositionerna utgår ifrån.
C
Eleven använder med säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i några kompositionsuppgifter med tillfredsställande resultat några av de principer som hen undersöker och utvecklar i kompositionerna.
A
Eleven använder med god säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i flera olika slags kompositionsuppgifter med gott resultat några av de principer som hen undersöker, utvecklar och konsekvent fullföljer i kompositionerna.
E
Eleven redogör översiktligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner.
C
Eleven redogör utförligt för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga produktioner.
E
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
C
Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
A
Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."