Pas de deux/partnering
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen pas de deux/partnering relaterar till syftet med ämnet dansgestaltning för yrkesdansare, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att använda koder och konventioner som används vid repetitionsprocesser och sceniska produktioner.
- Kunskaper om konstnärliga processer från idé till scenisk gestaltning samt förmåga att reflektera över den konstnärliga arbetsprocessen och det konstnärliga resultatet.
- Förmåga att uttrycka sig med kroppen och dansen i sceniska sammanhang. Förmåga att samarbeta och samspela med medaktörer samt att använda relevant teknik i arbete med en partner. Förmåga att kommunicera med publik utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.
- Förmåga att dansa olika typer av repertoar. Förmåga att analysera, tolka, memorera och variera gestaltningar efter olika konstnärliga förhållningssätt och sammanhang, både individuellt och i ensemble. Kunskaper om koreografiers estetiska utgångspunkter och förhållningssätt.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor samt upphovsrättsliga frågor.
- Förmåga att kommunicera med andra inom yrkesområdet och att använda begrepp och vokabulär som är relevanta.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen pas de deux/partnering.
- Koder och konventioner för repetitionsarbete. Repetitionsprocessens delar, dvs. förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och feedback samt sambandet mellan repetitionsprocess och det konstnärliga resultatet.
- Konstnärliga processer. Problemlösande arbete.
- Teknikträning med partner. Lyftteknik utifrån fysiska förutsättningar. Lyhördhet inför kroppar med olika förutsättningar. I klassisk specialisering ingår tåspetsteknik för den kvinnliga dansen beroende på koreografiskt material.
- Interaktion och samspel med partner. Samarbete med uppmärksamhet riktad mot en annan kropp. Fokus på kropp i och ur balans. Följa och leda impulser.
- Analys, tolkning och gestaltning av koreografiskt material. Musikalisk tolkning av koreografier. Spatial uppfattning i förhållande till den egna kroppen, andra medverkande och rummet. Stilkänsla inom koreografiernas estetiska förhållningssätt.
- Träning av uthållighet och koncentration.
- Etiska förhållningssätt vid samarbete med partner.
- Begrepp och metoder för reflektioner över den konstnärliga processen och resultatet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen pas de deux/partnering.
Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som används vid repetitioner.
I repetitionsprocessens olika delar visar eleven tillfredsställande resultat.
Eleven redogör översiktligt för samt utvärderar med enkla omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som används vid repetitioner.
I repetitionsprocessens olika delar visar eleven tillfredsställande resultat och utvecklar det tekniska och det konstnärliga arbetet.
Eleven redogör utförligt för och utvärderar med nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som används vid repetitioner.
I repetitionsprocessens olika delar visar eleven gott resultat samt undersöker och utvecklar konsekvent det danstekniska och det konstnärliga arbetet.
Eleven redogör utförligt för samt utvärderar med nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Eleven ger också förslag på hur både process och resultat kan förbättras.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med sin partner och andra medverkande i konstnärliga gestaltande processer.
I arbetet är eleven delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt.
Dessutom utvecklar eleven i samråd med handledare både det tekniska och konstnärliga arbetet.
Eleven samarbetar med säkerhet med sin partner och andra i konstnärliga gestaltande processer.
I arbetet är eleven både delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt och tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom utvecklar eleven efter samråd med handledare både det tekniska och konstnärliga arbetet.
Eleven samarbetar med god säkerhet med sin partner och andra i konstnärliga gestaltande processer.
I arbetet presenterar eleven idéer och är delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom utvecklar eleven efter samråd med handledare både det tekniska och konstnärliga arbetet.
Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat partneruppgifterna utifrån instruktioner och feedback.
Eleven löser i huvudsak danstekniska svårigheter med tillfredsställande resultat.
Eleven undersöker och utvecklar med tillfredsställande resultat partneruppgifterna utifrån instruktioner och feedback.
Eleven löser danstekniska svårigheter med tillfredsställande resultat genom att uthålligt prova olika lösningar.
Eleven undersöker och utvecklar konsekvent partneruppgifterna med gott resultat utifrån instruktioner och feedback.
Eleven löser danstekniska svårigheter med gott resultat genom att uthålligt och konsekvent undersöka, ta initiativ till och prova olika lösningar.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande teknik i partnerarbete och fokuserar i huvudsak på sin partner i och ur balans.
Eleven är lyhörd inför olika kroppar och fysiska förutsättningar genom att i situationen vara beredd på förändringar huvudsakligen följa impulser.
Eleven använder med säkerhet grundläggande teknik i partnerarbete och fokuserar på sin partner i och ur balans samtidigt som hen använder sin egen dansteknik inom koreografins formspråk.
Eleven är lyhörd inför olika kroppar och fysiska förutsättningar genom att i situationen vara beredd på förändringar och både följa och ge impulser.
Eleven använder med god säkerhet grundläggande teknik i partnerarbete och fokuserar på sin partner i och ur balans samtidigt som hen använder sin egen dansteknik och varierar rörelsekvaliteter och uttryck inom koreografins formspråk.
Eleven är lyhörd inför olika kroppar och förutsättningar genom att i situationen vara beredd på förändringar och konsekvent och inkännande följa och ge impulser.
Eleven analyserar, tolkar, memorerar och gestaltar några koreografiska partneruppgifter med tillfredsställande resultat.
Eleven framför med tillfredsställande resultat partneruppgifter med dynamik i rörelser, musikaliskt uttryck och spatial uppfattning och en tolkning av det koreografiska materialet.
Eleven analyserar, tolkar, memorerar och gestaltar flera koreografiska partneruppgifter med tillfredsställande resultat.
Eleven framför med tillfredsställande resultat partneruppgifter med olika dynamiska kvaliteter i rörelser, musikaliskt uttryck, spatial uppfattning och en tolkning av det koreografiska materialet.
Eleven analyserar, tolkar, memorerar och gestaltar flera olika slags koreografiska partneruppgifter med gott resultat.
Eleven framför med gott resultat partneruppgifter med olika dynamiska kvaliteter i rörelser, musikalisk tolkning och uttrycksfullhet, spatial uppfattning och en konsekvent genomförd tolkning av det koreografiska materialet.
Eleven interagerar med viss säkerhet med sin partner och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
Eleven interagerar med säkerhet med sin partner och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och impulser samt intuitivt ta initiativ till hur partnerarbetet ska ledas vidare.
Eleven interagerar med god säkerhet med sin partner och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att kreativt följa instruktioner och impulser samt intuitivt och konsekvent ta initiativ till hur partnerarbetet ska ledas vidare.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."