Repertoar för yrkesdansare
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen repertoar för yrkesdansare relaterar till syftet med ämnet dansgestaltning för yrkesdansare, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att använda koder och konventioner som används vid repetitionsprocesser och sceniska produktioner.
- Kunskaper om konstnärliga processer från idé till scenisk gestaltning samt förmåga att reflektera över den konstnärliga arbetsprocessen och det konstnärliga resultatet.
- Förmåga att uttrycka sig med kroppen och dansen i sceniska sammanhang. Förmåga att samarbeta och samspela med medaktörer samt att använda relevant teknik i arbete med en partner. Förmåga att kommunicera med publik utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.
- Förmåga att dansa olika typer av repertoar. Förmåga att analysera, tolka, memorera och variera gestaltningar efter olika konstnärliga förhållningssätt och sammanhang, både individuellt och i ensemble. Kunskaper om koreografiers estetiska utgångspunkter och förhållningssätt.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor samt upphovsrättsliga frågor.
- Förmåga att kommunicera med andra inom yrkesområdet och att använda begrepp och vokabulär som är relevanta.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen repertoar för yrkesdansare.
- Koder och konventioner för repetitionsarbete. Repetitionsprocessens delar, dvs. förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och feedback och kontinuerligt deltagande i repetitionerna samt sambandet mellan repetitionsprocess och det konstnärliga resultatet.
- Repetitionsprocess. Samarbete och interaktion med andra, ansvarstagande för både eget och gemensamt arbete. Dansteknisk och konstnärlig problemlösning.
- Instudering av olika typer av repertoar, både solo- och ensemblearbete. Analys, tolkning och gestaltning av koreografi med betoning på gestaltningsprocessen. I klassisk specialisering ingår tåspetsteknik för den kvinnliga dansen beroende på repertoar.
- Olika metoder för inlärning av koreografiskt material. Metoder för olika typer av gestaltningar som till exempel rollanalys och rollgestaltningar.
- Träning i att förmedla olika typer av uttryck till publiken inom ramen för koreografiers historiska och estetiska sammanhang. Musikalisk tolkning av koreografier. Spatial uppfattning i förhållande till den egna kroppen, andra medverkande och rummet.
- Koreografiers estetiska utgångspunkter och förhållningssätt till formspråk, musik, rum och publiken samt det sammanhang dansen presenteras i. Koreografiers syn på kropp, genus och etnicitet samt det historiska och kulturella sammanhang där dessa aspekter ingår.
- Etiska förhållningssätt och upphovsrätt när det gäller olika typer av musik och dansrepertoar.
- Begrepp som till exempel uttryck och närvaro. Metoder för att analysera, diskutera och reflektera över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen repertoar för yrkesdansare.
Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som används vid repetitioner.
I repetitionsprocessens olika delar visar eleven tillfredsställande resultat.
Eleven redogör översiktligt för samt utvärderar med enkla omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som används vid repetitioner.
I repetitionsprocessens olika delar visar eleven tillfredsställande resultat och utvecklar det danstekniska och det konstnärliga.
Eleven redogör utförligt för samt utvärderar med nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som används vid repetitioner.
I repetitionsprocessens olika delar visar eleven gott resultat och undersöker och utvecklar konsekvent det danstekniska och det konstnärliga.
Eleven redogör utförligt för samt utvärderar med nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Eleven ger också förslag på hur både process och resultat kan förbättras.
I repetitionsarbetet arbetar eleven i samråd med handledare uthålligt och fokuserar på uppgiften samt tar ansvar för sin egen utveckling både danstekniskt och konstnärligt fram till slutresultatet.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra dansare och medverkande i konstnärliga gestaltande processer.
I arbetet är eleven delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt.
Dessutom löser eleven i huvudsak tekniska och konstnärliga problem med tillfredsställande resultat och anpassar uppgifterna utifrån instruktioner och feedback.
I repetitionsarbetet arbetar eleven efter samråd med handledare uthålligt och fokuserar på uppgiften samt tar ansvar för sin egen utveckling både danstekniskt och konstnärligt fram till slutresultatet.
Eleven samarbetar med säkerhet med andra dansare och medverkande i konstnärliga gestaltande processer.
I arbetet är eleven delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom löser eleven tekniska och konstnärliga problem med tillfredsställande resultat och undersöker och utvecklar uppgifterna samt provar olika lösningar utifrån instruktioner och feedback.
I repetitionsarbetet arbetar eleven efter samråd med handledare uthålligt och fokuserar på uppgiften samt tar ansvar för sin egen utveckling både danstekniskt och konstnärligt fram till slutresultatet.
Eleven samarbetar med god säkerhet med andra dansare och medverkande i konstnärliga gestaltande processer.
I arbetet presenterar eleven idéer och är delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom löser eleven tekniska och konstnärliga problem med gott resultat och undersöker och utvecklar konsekvent uppgifterna samt provar kreativt olika lösningar utifrån instruktioner och feedback.
Eleven analyserar, tolkar och gestaltar några koreografiska uppgifter med tillfredsställande resultat.
Eleven framför med tillfredsställande resultat olika typer av repertoar och gör detta med dynamik i rörelser, musikaliskt uttryck och genom att spatialt hålla sin plats i rummet.
I framförande visar också eleven med tillfredsställande resultat scenisk närvaro samt varierar uttrycket efter olika typer av koreografiska förhållningssätt och sammanhang.
När eleven framför olika typer av repertoar sammanväver hen med tillfredsställande resultat dansteknik och konstnärligt uttryck i det koreografiska formspråket.
Eleven värderar dessutom med enkla omdömen andras gestaltningar.
Eleven analyserar, tolkar och gestaltar flera koreografiska uppgifter med tillfredsställande resultat.
Eleven framför med tillfredsställande resultat olika typer av repertoar och gör detta med dynamiska skillnader i rörelser, rörelsefrasering och musikaliskt uttryck och genom att spatialt i stunden anpassa och hålla sin plats i rummet.
I framförandet visar också eleven med tillfredsställande resultat scenisk närvaro samt undersöker, utvecklar och varierar uttrycket efter olika typer av koreografiska förhållningssätt och sammanhang.
När eleven framför olika typer av repertoar sammanväver hen med tillfredsställande resultat dansteknik och konstnärligt uttryck till ett enhetligt uttryck i det koreografiska formspråket.
Eleven värderar dessutom med välgrundade omdömen andras gestaltningar.
Eleven analyserar, tolkar och gestaltar flera olika slags koreografiska uppgifter med gott resultat.
Eleven framför med gott resultat olika typer av repertoar och gör detta med dynamiska och nyanserade skillnader i rörelser, undersöker gränserna mellan rörelsefrasering och musikaliskt uttryck och genom att spatialt i stunden inkännande och uppmärksamt anpassa och hålla sin plats i rummet.
I framförandet visar också eleven med gott resultat närvaro i det sceniska uttrycket samt undersöker, utvecklar och varierar konsekvent uttrycket efter olika typer av koreografiska förhållningssätt och sammanhang.
När eleven framför olika typer av repertoar sammanväver hen med gott resultat dansteknik och konstnärligt uttryck till en konsekvent genomförd tolkning och ett enhetligt uttryck i det koreografiska formspråket.
Eleven värderar dessutom med välgrundade och nyanserade omdömen andras gestaltningar.
Eleven diskuterar översiktligt de framförda koreografiernas estetiska utgångspunkter och konstnärliga förhållningssätt samt i vilken tradition de ingår.
Eleven diskuterar utförligt de framförda koreografiernas estetiska utgångspunkter och konstnärliga förhållningssätt samt i vilken tradition de ingår.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat de framförda koreografiernas estetiska utgångspunkter och konstnärliga förhållningssätt samt i vilken tradition de ingår.
Eleven redogör översiktligt för etiska förhållningssätt under repetitionsprocessen och bestämmelser om upphovsrätt i relation till arbete med olika typer av koreografier.
Eleven redogör utförligt för etiska förhållningssätt under repetitionsprocessen och bestämmelser om upphovsrätt i relation till arbete med olika typer av koreografier.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska förhållningssätt under repetitionsprocessen och bestämmelser om upphovsrätt i relation till arbete med olika typer av koreografier.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."