Repertoar för yrkesdansare

kurs
Kurskod
DAGREP3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen repertoar för yrkesdansare relaterar till syftet med ämnet dansgestaltning för yrkesdansare, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen repertoar för yrkesdansare.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen repertoar för yrkesdansare.

E
Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som används vid repetitioner.
I repetitionsprocessens olika delar visar eleven tillfredsställande resultat.
Eleven redogör översiktligt för samt utvärderar med enkla omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
C
Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som används vid repetitioner.
I repetitionsprocessens olika delar visar eleven tillfredsställande resultat och utvecklar det danstekniska och det konstnärliga.
Eleven redogör utförligt för samt utvärderar med nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
A
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som används vid repetitioner.
I repetitionsprocessens olika delar visar eleven gott resultat och undersöker och utvecklar konsekvent det danstekniska och det konstnärliga.
Eleven redogör utförligt för samt utvärderar med nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Eleven ger också förslag på hur både process och resultat kan förbättras.
E
I repetitionsarbetet arbetar eleven i samråd med handledare uthålligt och fokuserar på uppgiften samt tar ansvar för sin egen utveckling både danstekniskt och konstnärligt fram till slutresultatet.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra dansare och medverkande i konstnärliga gestaltande processer.
I arbetet är eleven delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt.
Dessutom löser eleven i huvudsak tekniska och konstnärliga problem med tillfredsställande resultat och anpassar uppgifterna utifrån instruktioner och feedback.
C
I repetitionsarbetet arbetar eleven efter samråd med handledare uthålligt och fokuserar på uppgiften samt tar ansvar för sin egen utveckling både danstekniskt och konstnärligt fram till slutresultatet.
Eleven samarbetar med säkerhet med andra dansare och medverkande i konstnärliga gestaltande processer.
I arbetet är eleven delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom löser eleven tekniska och konstnärliga problem med tillfredsställande resultat och undersöker och utvecklar uppgifterna samt provar olika lösningar utifrån instruktioner och feedback.
A
I repetitionsarbetet arbetar eleven efter samråd med handledare uthålligt och fokuserar på uppgiften samt tar ansvar för sin egen utveckling både danstekniskt och konstnärligt fram till slutresultatet.
Eleven samarbetar med god säkerhet med andra dansare och medverkande i konstnärliga gestaltande processer.
I arbetet presenterar eleven idéer och är delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom löser eleven tekniska och konstnärliga problem med gott resultat och undersöker och utvecklar konsekvent uppgifterna samt provar kreativt olika lösningar utifrån instruktioner och feedback.
E
Eleven analyserar, tolkar och gestaltar några koreografiska uppgifter med tillfredsställande resultat.
Eleven framför med tillfredsställande resultat olika typer av repertoar och gör detta med dynamik i rörelser, musikaliskt uttryck och genom att spatialt hålla sin plats i rummet.
I framförande visar också eleven med tillfredsställande resultat scenisk närvaro samt varierar uttrycket efter olika typer av koreografiska förhållningssätt och sammanhang.
När eleven framför olika typer av repertoar sammanväver hen med tillfredsställande resultat dansteknik och konstnärligt uttryck i det koreografiska formspråket.
Eleven värderar dessutom med enkla omdömen andras gestaltningar.
C
Eleven analyserar, tolkar och gestaltar flera koreografiska uppgifter med tillfredsställande resultat.
Eleven framför med tillfredsställande resultat olika typer av repertoar och gör detta med dynamiska skillnader i rörelser, rörelsefrasering och musikaliskt uttryck och genom att spatialt i stunden anpassa och hålla sin plats i rummet.
I framförandet visar också eleven med tillfredsställande resultat scenisk närvaro samt undersöker, utvecklar och varierar uttrycket efter olika typer av koreografiska förhållningssätt och sammanhang.
När eleven framför olika typer av repertoar sammanväver hen med tillfredsställande resultat dansteknik och konstnärligt uttryck till ett enhetligt uttryck i det koreografiska formspråket.
Eleven värderar dessutom med välgrundade omdömen andras gestaltningar.
A
Eleven analyserar, tolkar och gestaltar flera olika slags koreografiska uppgifter med gott resultat.
Eleven framför med gott resultat olika typer av repertoar och gör detta med dynamiska och nyanserade skillnader i rörelser, undersöker gränserna mellan rörelsefrasering och musikaliskt uttryck och genom att spatialt i stunden inkännande och uppmärksamt anpassa och hålla sin plats i rummet.
I framförandet visar också eleven med gott resultat närvaro i det sceniska uttrycket samt undersöker, utvecklar och varierar konsekvent uttrycket efter olika typer av koreografiska förhållningssätt och sammanhang.
När eleven framför olika typer av repertoar sammanväver hen med gott resultat dansteknik och konstnärligt uttryck till en konsekvent genomförd tolkning och ett enhetligt uttryck i det koreografiska formspråket.
Eleven värderar dessutom med välgrundade och nyanserade omdömen andras gestaltningar.
E
Eleven diskuterar översiktligt de framförda koreografiernas estetiska utgångspunkter och konstnärliga förhållningssätt samt i vilken tradition de ingår.
C
Eleven diskuterar utförligt de framförda koreografiernas estetiska utgångspunkter och konstnärliga förhållningssätt samt i vilken tradition de ingår.
A
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat de framförda koreografiernas estetiska utgångspunkter och konstnärliga förhållningssätt samt i vilken tradition de ingår.
E
Eleven redogör översiktligt för etiska förhållningssätt under repetitionsprocessen och bestämmelser om upphovsrätt i relation till arbete med olika typer av koreografier.
C
Eleven redogör utförligt för etiska förhållningssätt under repetitionsprocessen och bestämmelser om upphovsrätt i relation till arbete med olika typer av koreografier.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska förhållningssätt under repetitionsprocessen och bestämmelser om upphovsrätt i relation till arbete med olika typer av koreografier.
E
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
C
Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
A
Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."