Scenisk verksamhet för yrkesdansare
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen scenisk verksamhet för yrkesdansare relaterar till syftet med ämnet dansgestaltning för yrkesdansare, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att använda koder och konventioner som används vid repetitionsprocesser och sceniska produktioner.
- Kunskaper om konstnärliga processer från idé till scenisk gestaltning samt förmåga att reflektera över den konstnärliga arbetsprocessen och det konstnärliga resultatet.
- Förmåga att uttrycka sig med kroppen och dansen i sceniska sammanhang. Förmåga att samarbeta och samspela med medaktörer samt att använda relevant teknik i arbete med en partner. Förmåga att kommunicera med publik utifrån olika konstnärliga förhållningssätt.
- Förmåga att dansa olika typer av repertoar. Förmåga att analysera, tolka, memorera och variera gestaltningar efter olika konstnärliga förhållningssätt och sammanhang, både individuellt och i ensemble. Kunskaper om koreografiers estetiska utgångspunkter och förhållningssätt.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor samt upphovsrättsliga frågor.
- Förmåga att kommunicera med andra inom yrkesområdet och att använda begrepp och vokabulär som är relevanta.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen scenisk verksamhet för yrkesdansare.
- Koder och konventioner för sceniskt arbete.
- Konstnärliga processer. Reflektion över konstnärliga arbetsprocesser och konstnärligt resultat.
- Samarbete och interaktion med andra samt ansvarstagande för både eget och gemensamt arbete.
- Sceniska framföranden. Scenisk uppmärksamhet på uppgifter på och utanför scenen. Scenisk närvaro och kommunikation med publik.
- Olika typer av repertoar. Analys, tolkning och gestaltning av koreografiskt material med betoning på resultat och framförande. Dansteknisk och konstnärlig problemlösning. Musikalisk interpretation av koreografi. Spatial uppfattning i förhållande till den egna kroppen, andra medverkande och rummet.
- Koreografins estetiska utgångspunkter och förhållningssätt till formspråk, musik, rum och publiken samt det sammanhang dansen presenteras i. Koreografins syn på kropp, genus och etnicitet samt det historiska och kulturella sammanhang där dessa aspekter ingår.
- Etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor och upphovsrätt i förhållande till scenkonstnärligt arbete.
- Begrepp som till exempel uttryck och närvaro samt metoder för att analysera, diskutera och reflektera över arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen scenisk verksamhet för yrkesdansare.
Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som förekommer vid sceniskt arbete.
Dessutom utför eleven sin del i sceniska produktioner med tillfredsställande resultat genom att vara förberedd, värma upp, memorera rörelser och feedback och vara uppmärksam på uppgifter som ska utföras på och utanför scenen.
Eleven redogör översiktligt för samt utvärderar med enkla omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som förekommer vid sceniskt arbete.
I sceniska produktioner visar eleven tillfredsställande resultat genom att hen är förberedd, värmer upp, memorerar rörelser och feedback och är uppmärksam på uppgifter som ska utföras på och utanför scenen.
Eleven redogör utförligt för samt utvärderar med nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet.
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som förekommer vid sceniskt arbete.
I sceniska produktioner visar eleven gott resultat genom att hen är förberedd, värmer upp, memorerar rörelser och feedback samt är uppmärksam på och anpassar uppgifter som ska utföras på och utanför scenen till variationer i förutsättningar.
Eleven redogör utförligt för samt utvärderar med nyanserade omdömen arbetsprocessen, den egna arbetsinsatsen och resultatet samt ger förslag på hur både process och resultat kan förbättras.
I repetitionsprocessen och det sceniska arbetet tar eleven i samråd med handledare ansvar för sin egen utveckling både danstekniskt och konstnärligt fram till framträdandet inför publik.
Dessutom arbetar eleven i samråd med handledare uthålligt och fokuserar på uppgiften.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra dansare och medverkande och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och vara delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt.
Dessutom utvecklar eleven med tillfredsställande resultat uppgifterna utifrån instruktioner och feedback.
I repetitionsprocessen och det sceniska arbetet tar eleven efter samråd med handledare ansvar för sin egen utveckling av både det danstekniska och konstnärliga fram till framträdandet inför publik.
Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare uthålligt och fokuserar på uppgiften.
Eleven samarbetar med säkerhet med andra dansare och medverkande och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och vara delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom utvecklar och undersöker eleven med tillfredsställande resultat uppgifterna utifrån instruktioner och feedback.
I repetitionsprocessen och det sceniska arbetet tar eleven efter samråd med handledare ansvar för sin egen utveckling och undersöker och utvecklar konsekvent både det danstekniska och konstnärliga fram till framträdandet inför publik.
Dessutom arbetar eleven efter samråd med handledare uthålligt och fokuserar på uppgiften.
Eleven samarbetar med god säkerhet med andra dansare och medverkande och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och vara delaktig i genomförandet av lösningar som gemensamt för arbetet framåt samt tar initiativ till egna lösningar.
Dessutom undersöker och utvecklar eleven kreativt och konsekvent med gott resultat uppgifterna utifrån instruktioner och feedback.
Eleven analyserar, tolkar och gestaltar några koreografiska uppgifter med tillfredsställande resultat.
Dessutom framför eleven med tillfredsställande resultat olika typer av koreografi med dynamik i rörelsevokabulär, musikaliskt uttryck och genom att spatialt hålla sin plats i rummet i relation till andra.
I framföranden visar eleven med tillfredsställande resultat närvaro i det sceniska uttrycket, kommunicerar med publiken samt varierar uttrycket efter olika koreografiska förhållningssätt och sammanhang.
När eleven framför olika typer av koreografier sammanväver hen med tillfredsställande resultat dansteknik och konstnärligt uttryck inom det koreografiska formspråket.
Eleven analyserar, tolkar och gestaltar flera koreografiska uppgifter med tillfredsställande resultat.
Eleven framför med tillfredsställande resultat olika typer av koreografi med dynamiska skillnader i rörelsevokabulär, rörelsefrasering och musikaliskt uttryck samt anpassar i stunden sin plats i rummet i relation till andra.
I framföranden visar eleven med tillfredsställande resultat närvaro i det sceniska uttrycket, kommunicerar med publiken samt undersöker, utvecklar och varierar uttrycket efter olika koreografiska förhållningssätt och sammanhang.
När eleven framför olika typer av koreografier sammanväver hen med tillfredsställande resultat dansteknik och konstnärligt uttryck till ett enhetligt uttryck inom det koreografiska formspråket.
Eleven analyserar, tolkar och gestaltar flera olika slags koreografiska uppgifter med gott resultat.
Eleven framför med gott resultat olika typer av koreografi med dynamiska och nyanserade skillnader i rörelsevokabulär, undersöker gränserna mellan rörelsefrasering och musikalisk frasering samt anpassar i stunden inkännande och uppmärksamt sin plats i rummet i relation till andra.
I framföranden visar eleven med gott resultat närvaro i det sceniska uttrycket, kommunicerar med gott resultat med publiken samt undersöker, utvecklar och varierar konsekvent uttrycket efter olika koreografiska förhållningssätt och sammanhang.
När eleven framför olika typer av koreografier sammanvävs dansteknik och konstnärligt uttryck med gott resultat till en konsekvent genomförd tolkning och ett enhetligt uttryck inom det koreografiska formspråket.
Eleven diskuterar översiktligt de framförda koreografiernas estetiska utgångspunkter och konstnärliga förhållningssätt samt i vilken tradition de ingår.
Eleven diskuterar utförligt de framförda koreografiernas estetiska utgångspunkter och konstnärliga förhållningssätt samt i vilken tradition de ingår.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat de framförda koreografiernas estetiska utgångspunkter och konstnärliga förhållningssätt samt i vilken tradition de ingår.
Eleven redogör översiktligt för etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor och lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt i relation till sceniskt arbete.
Eleven redogör utförligt för etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor och lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt i relation till sceniskt arbete.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor och lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt i relation till sceniskt arbete.
Eleven använder med viss säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med god säkerhet begrepp och vokabulär i kommunikation med andra.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."