Datoriserad mönsterhantering 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen datoriserad mönsterhantering 1 relaterar till syftet med ämnet datoriserad mönsterhantering, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om och färdigheter i att konstruera och förändra mönster.
- Förståelse av och färdigheter i att använda fackspråk.
- Färdigheter i att arbeta ergonomiskt och med hänsyn till miljö, arbetsmiljö och säkerhet.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen datoriserad mönsterhantering 1.
- Gradering. I samband med det behandlas koordinatsystemets uppbyggnad.
- Enkel grundkonstruktion.
- Mönsterförändringar utifrån grundmallar.
- Modellsammanställningar och läggbilder.
- Fackspråk för att förstå och använda instruktioner och tekniska beskrivningar, till exempel manualer.
- Ergonomiskt, säkert och arbetsmiljömässigt arbetssätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen datoriserad mönsterhantering 1.
Eleven tolkar i samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en enkel planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
I samråd med handledare väljer eleven material och konstruktionsmetoder utifrån den tänkta slutprodukten.
Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med viss säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven konstruktionsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutprodukten.
Eleven tolkar efter samråd med handledare arbetsuppgifter samt gör en genomarbetad planering av sitt arbete.
Eleven organiserar och genomför sitt arbete med säkerhet.
Efter samråd med handledare väljer eleven konstruktionsmetoder utifrån materialens egenskaper och den tänkta slutprodukten.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av enkla skisser och ritningar, ger förslag på alternativa lösningar och gör i samråd med handledare konstruktioner och enkla mönsterförändringar.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av skisser och ritningar, ger förslag på alternativa lösningar och gör efter samråd med handledare konstruktioner och mönsterförändringar.
I sitt arbete kommunicerar eleven kring idéer och estetisk utformning med hjälp av utförliga och noggranna skisser och ritningar, ger välgrundade förslag på alternativa lösningar och gör efter samråd med handledare konstruktioner och komplexa mönsterförändringar.
Eleven använder i samråd med handledare och med viss säkerhet konstruktionsmetoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som går att använda i det avsedda sammanhanget.
Under arbetet upptäcker och löser eleven i samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
Eleven beskriver översiktligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med enkla omdömen.
Beskrivningen innehåller enkla förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevanta facktermer.
Eleven använder med viss säkerhet konstruktionsmetoder och uppnår resultat med en teknisk och estetisk kvalitet som fungerar väl i det avsedda sammanhanget.
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer.
Eleven beskriver utförligt sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med enkla omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade förslag på förbättringar av arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med viss säkerhet relevant fackspråk.
Eleven använder med säkerhet konstruktionsmetoder och uppnår resultat som uppfyller höga krav på teknisk och estetisk kvalitet.
Under arbetet upptäcker och löser eleven efter samråd med handledare eventuella problem som uppkommer, efter att ha övervägt alternativa lösningar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat sin arbetsprocess och sitt resultat samt värderar dessa med nyanserade omdömen.
Beskrivningen innehåller välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av, och alternativa tillvägagångssätt i, arbetsprocessen.
I beskrivningen använder eleven med säkerhet relevant fackspråk.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt.
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med enkla omdömen samt ger välgrundade förslag på förbättringar av arbetsmiljön.
Eleven arbetar på ett ergonomiskt riktigt sätt.
Eleven utvärderar sin egen arbetsmiljö med nyanserade omdömen samt ger välgrundade och nyanserade förslag på förbättringar av arbetsmiljön och hur hen själv kan bidra till dessa.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."