Dansträning för yrkesdansare

kurs
Kurskod
DAKDAS3
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen dansträning för yrkesdansare relaterar till syftet med ämnet dansteknik för yrkesdansare, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen dansträning för yrkesdansare.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen dansträning för yrkesdansare.

E
Eleven genomför en bredd av träningsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver översiktligt träningens fysiologiska och psykologiska betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.
C
Eleven genomför en bredd av träningsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan med tillfredsställande resultat.
Eleven beskriver utförligt träningens fysiologiska och psykologiska betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.
A
Eleven genomför en bredd av träningsaktiviteter som utvecklar den kroppsliga förmågan med gott resultat.
Dessutom kan eleven anpassa sin träning till variationer i förutsättningar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat träningens fysiologiska och psykologiska betydelse för den kroppsliga förmågan och hälsan.
Beskrivningen innehåller förklaringar med koppling till relevanta teorier.
E
Eleven redogör översiktligt för hur den egna kroppen fungerar och kan med viss säkerhet bedöma sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga.
Eleven planerar i samråd med handledare program för regelbunden träning samt tar aktivt ansvar för att genomföra dessa.
Dessutom värderar eleven med enkla omdömen resultaten.
C
Eleven redogör utförligt för hur den egna kroppen fungerar och bedömer med säkerhet sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga.
Eleven planerar efter samråd med handledare program för regelbunden träning samt tar ett aktivt ansvar för att genomföra dessa.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen resultatet.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för hur den egna kroppen fungerar och bedömer med god säkerhet sina egna utvecklingsbehov i fråga om kroppslig förmåga.
Eleven planerar efter samråd med handledare program för regelbunden träning samt tar ett aktivt ansvar för att genomföra dessa.
Dessutom värderar eleven med nyanserade omdömen resultatet samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Eleven beskriver översiktligt riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och innebörden av ett hälsofrämjande arbetssätt.
Eleven diskuterar översiktligt kroppsideals påverkan på människors hälsa.
C
Eleven beskriver utförligt riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och innebörden av ett hälsofrämjande arbetssätt.
Eleven diskuterar utförligt kroppsideals påverkan på människors hälsa.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat riskfaktorer i samband med fysiska aktiviteter och innebörden av ett hälsofrämjande arbetssätt.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat kroppsideals påverkan på människors hälsa.
E
Eleven beskriver översiktligt olika faktorer i människors vardag som påverkar prestationsförmågan och diskuterar översiktligt olika fysiologiska och psykologiska effekter samt hur de påverkar människors prestationer och förmåga att hantera stress.
Eleven redogör även översiktligt för olika mentala tränings- och avslappningsmetoder samt beskriver översiktligt egna och andras stressfaktorer.
C
Eleven beskriver utförligt olika faktorer i människors vardag som påverkar prestationsförmågan och diskuterar utförligt olika fysiologiska och psykologiska effekter samt hur de påverkar människors prestationer och förmåga att hantera stress.
Eleven redogör även utförligt för olika mentala tränings- och avslappningsmetoder samt beskriver utförligt egna och andras stressfaktorer.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat olika faktorer i människors vardag som påverkar prestationsförmågan och diskuterar utförligt och nyanserat olika fysiologiska och psykologiska effekter samt hur de påverkar människors prestationer och förmåga att hantera stress.
Eleven redogör även utförligt och nyanserat för olika mentala tränings- och avslappningsmetoder samt beskriver utförligt och nyanserat egna och andras stressfaktorer.
E
Eleven planerar i samråd med handledare mentala tränings- och avslappningsmetoder för ökad motivation och målfokusering, och genomför någon övning med tillfredsställande resultat.
Eleven motiverar översiktligt sitt handlingssätt utifrån olika psykologiska teorier.
C
Eleven planerar efter samråd med handledare mentala tränings- och avslappningsmetoder för ökad motivation och målfokusering, och genomför några övningar med tillfredsställande resultat.
Eleven motiverar utförligt sitt handlingssätt utifrån olika psykologiska teorier.
A
Eleven planerar efter samråd med handledare mentala tränings- och avslappningsmetoder för ökad motivation och målfokusering, och genomför flera övningar med gott resultat.
Eleven motiverar utförligt och nyanserat sitt handlingssätt utifrån olika psykologiska teorier.
E
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
C
Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
A
Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."