Klassisk balett 3
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen klassisk balett 3 relaterar till syftet med ämnet dansteknik för yrkesdansare, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att använda koder och konventioner som används vid dansteknisk träning.
- Kunskaper om träningsprocessens olika delar samt förmåga att tillämpa dem för att utveckla och förfina danstekniska färdigheter. Förmåga att reflektera över sin egen kunskapsutveckling i dansteknik.
- Färdigheter i att utföra dans inom den klassiska baletten och den moderna nutida dansen med för genren adekvat formspråk.
- Förmåga att anpassa dansteknik till musikaliska aspekter samt till olika typer av rum och sammanhang.
- Förmåga att kommunicera med andra inom yrkesområdet och att använda begrepp och uttryck som är relevanta.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen klassisk balett 3.
- Koder och konventioner som används vid träning.
- Träningsprocessens delar, dvs. förberedelse, uppvärmning, memorering av rörelser och feedback, kontinuerlig träning samt sambandet mellan den dagliga träningsprocessen och danstekniska utvecklingen.
- Reflektion över träningsprocessen och kunskapsutvecklingen.
- Problemlösande feedback.
- Fördjupning och utveckling av avancerad dansteknik i klassisk balett. För den kvinnliga dansaren ingår tåspetsteknik.
- Övningar vid stången, mitten, små och stora hopp med betoning på stil, form, linjerenhet, och att utforska, utveckla och förfina en nyansrik komplexitet av rörelsekvaliteter och konstnärligt rörelseuttryck inom den klassiska balettens formspråk.
- Variationer, solistisk träning.
- Fördjupat arbete med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation.
- Konstnärligt förhållningssätt till träning.
- Fördjupad träning av uthållighet och koncentration.
- Fördjupning av dansens relation till och samspel med olika typer av levande musik. Hur man tänjer på gränserna mellan rörelseuttryckets frasering och musikens fraser, dynamik och rytm.
- Träning av den spatiala förmågan i relation till kroppen, andra medverkande och rummet beroende på sammanhanget.
- Begrepp som till exempel balettens vokabulär.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen klassisk balett 3.
Eleven använder med viss säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen.
Eleven utför träningsprocessens olika delar med tillfredsställande resultat.
I träningen anpassar, utvecklar och förfinar eleven med tillfredsställande resultat danstekniken utifrån instruktioner och feedback.
Eleven löser tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och följer instruktioner.
Eleven gör även enkla reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller stabilitet i grundteknik i kombination med användning av stilkänsla, linjerenhet och nyanserade rörelsekvaliteter samt relationen till musiken.
Eleven använder med säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen.
Eleven utför träningsprocessens olika delar med tillfredsställande resultat.
I träningen undersöker, utvecklar och förfinar eleven med tillfredsställande resultat danstekniska detaljer utifrån instruktioner och feedback.
Eleven löser tekniska svårigheter med tillfredsställande resultat och deltar i gemensamma lösningar som för arbetet framåt.
Eleven gör även välgrundade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller stabilitet i grundteknik i kombination med användning av stilkänsla, linjerenhet och nyanserade rörelsekvaliteter samt relationen till musiken.
Eleven använder med god säkerhet koder och konventioner som förekommer vid den danstekniska träningen.
Eleven utför träningsprocessens olika delar med gott resultat.
I träningen undersöker, utvecklar och förfinar eleven konsekvent både danstekniska detaljer och helhet med gott resultat utifrån instruktioner och feedback.
Eleven löser tekniska svårigheter med gott resultat och tar initiativ till egna lösningar som för arbetet framåt.
Eleven gör även välgrundade och nyanserade reflektioner över den egna kunskapsutvecklingen framför allt vad gäller stabilitet i grundteknik i kombination med användning av stilkänsla, linjerenhet och nyanserade rörelsekvaliteter samt relationen till musiken.
Eleven arbetar i samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik.
Eleven arbetar efter samråd med handledare utifrån sina reflektioner uthålligt och fokuserat för att förbättra sin dansteknik.
Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation samt utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med artikulerade rörelser och skillnader i rörelsekvaliteter.
Eleven visar sammantaget dansteknik inom den klassiska balettens formspråk med tillfredsställande resultat när det gäller linjerenhet, form- och stilkänsla samt stabilitet.
Eleven utför med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation samt med tillfredsställande resultat rörelsevokabulär med tydligt artikulerade rörelser och nyanserade skillnader i rörelsekvaliteter.
Eleven utför sammantaget dansteknik inom den klassiska balettens formspråk med tillfredsställande resultat när det gäller linjerenhet, form- och stilkänsla samt stabilitet.
Eleven utför med gott resultat rörelsevokabulär med anatomiskt funktionell placering och utåtrotation samt utför med gott resultat rörelsevokabulär med tydligt artikulerade rörelser och visar en komplexitet av nyanserade skillnader i rörelsekvaliteter.
Eleven utför sammantaget med gott resultat dansteknik inom den klassiska balettens formspråk när det gäller linjerenhet, form- och stilkänsla samt stabilitet.
Eleven förhåller sig med viss säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulären samt varierar och utvecklar rörelseuttryck efter olika krav.
Eleven förhåller sig med säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulär samt varierar, undersöker och utvecklar rörelseuttryck efter olika krav.
Eleven förhåller sig med god säkerhet konstnärligt till rörelsevokabulären samt varierar, undersöker i situationen och utvecklar konsekvent en förfining av rörelseuttryck efter olika krav.
Eleven utvecklar med tillfredsställande resultat dansens frasering och uttryck till musiken.
Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt anpassar efter instruktioner rörelserna till olika rumsliga krav.
Eleven undersöker och utvecklar med tillfredsställande resultat dansens frasering och uttryck till musiken.
Dessutom förhåller eleven spatialt med tillfredsställande resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar rörelserna till olika rumsliga krav.
Eleven följer, undersöker och utvecklar med gott resultat dansens frasering och uttryck till musiken.
Dessutom förhåller eleven spatialt med gott resultat den egna kroppen till rummet, riktningar och andra medverkande samt läser av situationen och anpassar intuitivt och konsekvent rörelserna till olika rumsliga krav.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
Eleven använder med god säkerhet grundläggande begrepp och vokabulär i kommunikationen med andra.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med god säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."