Dansgestaltning 1
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen dansgestaltning 1 relaterar till syftet med ämnet dansgestaltning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att analysera, tolka och gestalta olika typer av koreografiskt material, både individuellt och i grupp. Förmåga att använda danstekniska kunskaper i gestaltning.
- Förmåga att i danssituationen improvisera, interagera med andra, associera, ta beslut, välja och förhålla sig till olika former av instruktioner.
- Förmåga att samarbeta och ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet.
- Förmåga att använda kompositionsmetoder och koreografiska arbetssätt. Förmåga att skapa dans i olika konstellationer. Kunskaper om olika koreografiska förhållningssätt.
- Förmåga att ta initiativ, uttrycka idéer och omsätta dem i en konstnärlig process samt att reflektera över konstnärliga processer.
- Kunskaper om de olika yrkesrollerna dansare, danslärare, repetitör och koreograf.
- Kunskaper om etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor samt lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt för konstnärliga processer och produktioner.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen dansgestaltning 1.
- Tolkning av koreografiskt material med betoning på repetitionsprocessen och på att följa koreografiska instruktioner.
- Instuderingsarbete, tolkningsarbete och gestaltningsarbete.
- Musikalisk puls, dynamik och periodicitet.
- Spatial uppfattning.
- Improvisation som rörelseteknik och metod för skapande.
- Undersökande av rörelser och skapande i nuet.
- Samarbete och interaktion med andra.
- Grundläggande kompositionsverktyg, till exempel nivåer, riktningar, dynamik, repetition och variationer, solo och grupp.
- Konstnärliga processer, både individuella och kollektiva.
- Yrkesroller och funktion hos dansare, danslärare, repetitör och koreograf.
- Etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor och lagar och andra bestämmelser om till exempel upphovsrätt.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen dansgestaltning 1.
Eleven instuderar, memorerar och repeterar koreografiskt material med tillfredsställande resultat.
Dessutom utför eleven i huvudsak gestaltningen på ett tillfredsställande sätt.
I gestaltningen uttrycker eleven musikens puls och håller spatialt sin plats i rummet.
Eleven instuderar, memorerar och repeterar koreografiskt material med gott resultat.
Dessutom utför eleven gestaltningen på ett tillfredsställande sätt.
I gestaltningen uttrycker eleven musikens puls, provar olika dynamik inom koreografins formspråk samt håller spatialt sin plats i rummet.
Eleven instuderar, memorerar och repeterar koreografiskt material med gott resultat.
Dessutom utför eleven gestaltningen på ett tillfredsställande sätt.
I gestaltningen uttrycker eleven musikens puls, tolkar det koreografiska materialet, varierar rörelsens dynamik och rörelsekvaliteter inom koreografins formspråk, anpassar gestaltningen till musikens dynamik samt håller spatialt sin plats och förhåller sig till de andra i rummet.
Eleven improviserar med viss säkerhetutifrån olika instruktioner och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att skapa rörelser.
I improvisationssituationen använder eleven med viss säkerhet impulser från andra dansare.
Eleven improviserar med viss säkerhet utifrån olika instruktioner och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att undersöka och skapa rörelser med olika kvaliteter.
I improvisationssituationen använder eleven med viss säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att både leda och följa.
Eleven improviserar med säkerhet utifrån olika instruktioner och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att kontinuerligt associera, undersöka och skapa rörelser med olika kvaliteter.
I improvisationssituationen använder eleven med säkerhet impulser från andra dansare och svarar genom att både leda och följa samt tar initiativ som leder improvisationen vidare.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
Eleven samarbetar med viss säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och förhålla sig till dem och till andra i rummet.
Eleven samarbetar med säkerhet med andra och tar ansvar för det egna och gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och förhålla sig till dem och till andra i rummet.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i ett fåtal kompositionsuppgifter hur hen kan tillämpa dem utifrån enskilda teman.
Eleven använder med viss säkerhet grundläggande kompositionsverktyg och visar i några kompositionsuppgifter hur hen kan tillämpa dem utifrån flera teman.
Eleven använder med säkerhet grundläggande kompositionsmetoder och visar i flera kompositionsuppgifter hur hen kan tillämpa dem på ett kreativt sätt utifrån flera teman.
Eleven uttrycker sig med viss säkerhet i konstnärliga gestaltande processer där gemensam tolkning, improvisation och komposition ingår.
Eleven uttrycker sig med viss säkerhet i konstnärliga gestaltande processer där gemensam tolkning, improvisation och komposition ingår samt tar initiativ till egna lösningar som för arbetet framåt.
Eleven uttrycker sig med säkerhet i konstnärliga gestaltande processer där gemensam tolkning, improvisation och komposition ingår samt presenterar idéer och tar initiativ till egna lösningar som för arbetet framåt.
Eleven diskuterar översiktligt funktionen hos och relationen mellan de olika yrkesrollerna dansare, danslärare, repetitör och koreograf.
Dessutom redogör eleven översiktligt för etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor och lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
Eleven diskuterar utförligt funktionen hos och relationen mellan de olika yrkesrollerna dansare, danslärare, repetitör och koreograf.
Dessutom redogör eleven utförligt för etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor och lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
Eleven diskuterar utförligt och nyanserat funktionen hos och relationen mellan de olika yrkesrollerna dansare, danslärare, repetitör och koreograf.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för etiska förhållningssätt, arbetsmiljöfrågor och lagar och andra bestämmelser om upphovsrätt.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."