Dansimprovisation
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen dansimprovisation relaterar till syftet med ämnet dansgestaltning, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Förmåga att i danssituationen improvisera, interagera med andra, associera, ta beslut, välja och förhålla sig till olika former av instruktioner.
- Förmåga att samarbeta och ta ansvar för både det egna och det gemensamma arbetet.
- Förmåga att ta initiativ, uttrycka idéer och omsätta dem i en konstnärlig process samt att reflektera över konstnärliga processer.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen dansimprovisation.
- Undersökande förhållningssätt till rörelser och skapande i nuet.
- Improvisation utifrån olika instruktioner, där impulser kan komma från den egna eller andras kroppar, rekvisita, text, rum eller musik.
- Improvisation med betoning på dynamiska kvaliteter, till exemepel energi, flöde och tyngd.
- Kontaktimprovisation.
- Samarbete och interaktion med andra genom att följa, leda samt ge och ta impulser.
- Konstnärliga processer, både individuella och kollektiva.
- Begrepp och metoder för reflektioner över processen.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen dansimprovisation.
Eleven improviserar med viss säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att associera och skapa rörelser.
I improvisationssituationen använder eleven med viss säkerhet impulser från andra dansare genom att huvudsakligen följa.
Dessutom associerar och skapar eleven med viss säkerhet rörelser i relation till rekvisita, rum, text eller musik.
Eleven improviserar med viss säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att associera, undersöka och skapa rörelser.
I improvisationssituationen använder eleven med viss säkerhet impulser från andra dansare genom att följa och svara genom att ge nya impulser.
Dessutom associerar och skapar eleven med viss säkerhet rörelser i relation till rekvisita, rum, text eller musik för att utveckla improvisationsarbetet.
Eleven improviserar med säkerhet utifrån olika instruktioner, både individuellt och i grupp, och visar hur hen uppfattar instruktionerna genom att associera, undersöka och skapa rörelser samt fördjupa variationen av rörelser.
I improvisationssituationen använder eleven med säkerhet impulser från andra dansare genom att följa och svara genom att ge nya impulser.
Dessutom associerar och skapar eleven med säkerhet rörelser i relation till rekvisita, rum, text eller musik för att utveckla improvisationsarbetet.
Eleven improviserar med dynamik, flöde och tyngd och använder sig med viss säkerhet vid kontaktimprovisation av andras tyngd.
Eleven improviserar med olika dynamiska kvaliteter, flöde och tyngd och använder sig med viss säkerhet vid kontaktimprovisation både av andras tyngd och egen tyngd åt andra.
Eleven improviserar med rik variation olika dynamiska kvaliteter, flöde och tyngd och använder sig med säkerhet vid kontaktimprovisation både av andras tyngd och av egen tyngd åt andra.
Eleven interagerar med viss säkerhet med andra i improvisationssituationer och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner.
Eleven interagerar med viss säkerhet med andra i improvisationssituationer och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att följa instruktioner och impulser samt i stunden ta initiativ till hur improvisationen ska ledas vidare.
Eleven interagerar med säkerhet med andra i improvisationssituationer och tar ansvar för det egna och det gemensamma arbetet genom att kreativt följa instruktioner och impulser samt i stunden ta initiativ till hur improvisationen ska ledas vidare.
Eleven medverkar i den konstnärliga process som improvisation utgör genom att med viss säkerhet utforska rörelser.
Eleven gör en enkel reflektion och diskuterar översiktligt vad som hänt under processen.
Eleven medverkar i den konstnärliga process som improvisation utgör genom att med viss säkerhet utforska rörelsevokabulär och rörelsekvaliteter.
Eleven gör en välgrundad reflektion och diskuterar utförligt vad som hänt under processen.
Eleven medverkar i den konstnärliga process som improvisation utgör genom att med säkerhet utforska rörelsevokabulär och rörelsekvaliteter samtidigt som hen fördjupar improvisationen genom att stanna kvar i rörelsen.
Eleven gör en välgrundad och nyanserad reflektion och diskuterar utförligt och nyanserat vad som hänt under processen.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."