Dator- och nätverksteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen dator- och nätverksteknik relaterar till syftet med ämnet dator- och kommunikationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos datorer, dator- och kommunikationssystem samt olika typer av nätverk.
- Färdigheter i att planera och utföra arbete i datorer samt i dator- och kommunikationssystem.
- Färdigheter i att utföra optimering, administration och diagnostisering av, samt åtgärda fel i, dator- och kommunikationssystem.
- Förmåga att använda instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen dator- och nätverksteknik.
- Hård- och mjukvaruinstallation, uppbyggnad, konfigurering och uppgradering av datorer och datorsystem.
- Lokala nätverk, uppbyggnad och arbetssätt.
- Protokoll för dataöverföring via nätverk.
- Olika processortyper och deras användningsområden.
- Vanliga operativsystem och deras egenskaper.
- Prestanda för olika datalagringmedia. Lagring av data på optiska medier.
- Begreppen switchning och routning.
- Begreppet virtuella nät.
- Interna och externa bussar, deras användningsområden och prestanda.
- Säkerhetskopiering och virusskydd.
- Installation av kringutrustning och uppgradering av drivrutiner.
- Installation och underhåll av lokal skrivare.
- Konfigurering av grafikkort.
- Datorns start- och bootsekvenser samt inställning och uppgradering av dess BIOS (Basic Input/Output System) eller firmware.
- Kontroll och optimering av datorers och datorsystems prestanda och funktion.
- Felsökning i datorer och datorsystem.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen dator- och nätverksteknik.
Eleven beskriver översiktligt hur datorer och lokala nätverk är uppbyggda och fungerar samt hur driftsäkerhet uppnås.
Eleven beskriver utförligt hur datorer och lokala nätverk är uppbyggda och fungerar samt hur driftsäkerhet uppnås.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur datorer och lokala nätverk är uppbyggda och fungerar samt hur driftsäkerhet uppnås.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sambandet mellan de olika delarna som ingår i nätverkets uppbyggnad.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med visst handlag hård- och mjukvaruinstallation, uppbyggnad, konfigurering, uppgradering, optimering och felsökning samt åtgärdar fel i datorer och datorsystem.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Dessutom installerar eleven i samråd med handledare datorer i lokala nätverk.
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med gott handlag hård- och mjukvaruinstallation, uppbyggnad, konfigurering, uppgradering, optimering och felsökning samt åtgärdar fel i datorer och datorsystem.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Dessutom installerar eleven efter samråd med handledare datorer i lokala nätverk.
Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag avancerad hård- och mjukvaruinstallation, uppbyggnad, konfigurering, uppgradering, optimering och felsökning samt åtgärdar fel i datorer och datorsystem.
Resultatet är gott i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Dessutom installerar eleven efter samråd med handledare datorer i lokala nätverk.
Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."