Datorsamordning och support
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen datorsamordning och support relaterar till syftet med ämnet dator- och kommunikationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Färdigheter i att planera och utföra arbete i datorer samt i dator- och kommunikationssystem.
- Färdigheter i att utföra optimering, administration och diagnostisering av, samt åtgärda fel i, dator- och kommunikationssystem.
- Förmåga att använda instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt att dokumentera sitt arbete.
- Förmåga att ge stöd och support till användare på ett serviceinriktat sätt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen datorsamordning och support.
- Grundläggande felsökningsmetodik.
- Systemintegration.
- Teknisk dokumentation av datorsystem.
- Kundmottagning och ärendehantering, till exempel muntlig kundmottagning, kundmottagning med e-post och andra typer av ärendehanteringssystem.
- Analysera användarkrav och översätta dem till konkreta lösningar.
- Pedagogisk handledning av it-system. Det pedagogiska tankesättet och kunskaper om tekniker för pedagogisk handledning, till exempel fjärrstyrning av muspekare.
- Licenstyper och licenshantering.
- Utvärdering och val av it-produkter på marknaden i dagsläget.
- Manualer och annan hjälpdokumentation för användare, till exempel enkel text, hypertext, bilder, filmer, inspelade musrörelser och menyhantering.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen datorsamordning och support.
Eleven beskriver översiktligt hur kundmottagning kan bedrivas och hur ärendehanteringssystem är uppbyggda och fungerar.
Eleven beskriver utförligt hur kundmottagning kan bedrivas och hur ärendehanteringssystem är uppbyggda och fungerar.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur kundmottagning kan bedrivas och hur ärendehanteringssystem är uppbyggda och fungerar.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med visst handlag felsökning samt åtgärdar enkla fel i datorer och datorsystem.
Dessutom planerar och utför eleven i samråd med handledare och med viss säkerhet pedagogisk handledning och support till kund.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med gott handlag felsökning samt åtgärdar fel i datorer och datorsystem.
Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och med viss säkerhet pedagogisk handledning och support till kund.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag felsökning samt åtgärdar avancerade fel i datorer och datorsystem.
Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och med säkerhet pedagogisk handledning och support till kund.
Resultatet är gott i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."