Datorteknik 1a
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen datorteknik 1a relaterar till syftet med ämnet dator- och kommunikationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos datorer, dator- och kommunikationssystem samt olika typer av nätverk.
- Färdigheter i att planera och utföra arbete i datorer samt i dator- och kommunikationssystem.
- Förmåga att använda instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen datorteknik 1a.
- Datorsystems uppbyggnad, komponenter och kringutrustningar.
- Grunderna i OSI-modellen (Open Systems Interconnection) och gällande standarder för datorkommunikation.
- Program, till exempel enklare kommunikationsprogram och applikationsprogram för mobila enheter.
- Enklare rit- och simuleringsprogram.
- Begreppen filer, filformat, komprimering och kryptering.
- Fältbussars användning inom till exempel industri-, el- och andra teknikområden.
- Rutiner för säkerhetskopiering och installation av virusskydd.
- ESD-säker hantering av mikroprocessorer och minnen (Electro Static Discharge).
- Planering, montering, konfigurering samt driftsättning av datorsystem för något av användningsområdena mätning, styrning, övervakning eller dokumentation.
- Installation och konfigurering av applikationsprogram.
- Installation och konfigurering av datorer i ett befintligt nätverk.
- Installation av skrivare och andra enheter i nätverk.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen datorteknik 1a.
Eleven beskriver översiktligt hur dator- och kommunikationssystem är uppbyggda och fungerar samt hur driftsäkerhet och integritetsskydd uppnås i systemen.
Eleven beskriver utförligt hur dator- och kommunikationssystem är uppbyggda och fungerar samt hur driftsäkerhet och integritetsskydd uppnås i systemen.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur dator- och kommunikationssystem är uppbyggda och fungerar samt hur driftsäkerhet och integritetsskydd uppnås i systemen.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med visst handlag hård- och mjukvaruinstallation, konfigurering och underhåll samt åtgärdar enkla fel i datorer och datorsystem.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Dessutom installerar och konfigurerar eleven i samråd med handledare datorer i ett befintligt nätverk.
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med gott handlag hård- och mjukvaruinstallation, konfigurering och underhåll samt åtgärdar enkla fel i datorer och datorsystem.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Dessutom installerar och konfigurerar eleven efter samråd med handledare datorer i ett befintligt nätverk.
Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag hård- och mjukvaruinstallation, konfigurering och underhåll samt åtgärdar enkla och även mer avancerade fel i datorer och datorsystem.
Resultatet är gott i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Dessutom installerar och konfigurerar eleven efter samråd med handledare datorer i ett befintligt nätverk.
Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."