Digital kommunikationsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen digital kommunikationsteknik relaterar till syftet med ämnet dator- och kommunikationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos datorer, dator- och kommunikationssystem samt olika typer av nätverk.
- Färdigheter i att planera och utföra arbete i datorer samt i dator- och kommunikationssystem.
- Färdigheter i att utföra optimering, administration och diagnostisering av, samt åtgärda fel i, dator- och kommunikationssystem.
- Förmåga att använda instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen digital kommunikationsteknik.
- Operativsystem för mobila enheter.
- Kommunikationsnät för mobila datorutrustningar.
- Datakommunikation via satellit.
- Referensmodeller och standarder för datakommunikation.
- Integritetsaspekter och säkerhet vid användning av trådlösa enheter.
- Installation och konfigurering av trådlösa enheter och kommunikationssystem i olika miljöer.
- Konfigurering, uppgradering och installation av applikationer i mobila enheter.
- Antennteknik och antenner för trådlösa nät.
- Konfigurering av trådlösa accesspunkter.
- Inställning av trådlösa nätverkskort.
- Installation och konfigurering av bryggor, routrar och gateways.
- Konfigurering av säkerhetsfunktioner och kryptering.
- Felsökning i trådlösa lokala nätverk och utrustningar.
- Kontroll och uppmätning av överföringshastigheter och signalstyrkor.
- Metoder för diagnostisering, spårning och felsökning.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen digital kommunikationsteknik.
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos lokala nätverk, trådlösa nätverk och internationella kommunikationsnät samt hur driftsäkerhet uppnås.
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos lokala nätverk, trådlösa nätverk och internationella kommunikationsnät samt hur driftsäkerhet uppnås.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos lokala nätverk, trådlösa nätverk och internationella kommunikationsnät samt hur driftsäkerhet uppnås.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sambandet mellan de olika delarna som ingår i digitala kommunikationssystem.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med visst handlag installation, konfigurering, diagnostisering, spårning och enkel felsökning samt åtgärdar enkla fel i digitala kommunikationssystem.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med gott handlag installation, konfigurering, diagnostisering, spårning och enkel felsökning samt åtgärdar fel i digitala kommunikationssystem.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag avancerad installation, konfigurering, diagnostisering, spårning och felsökning samt åtgärdar avancerade fel i digitala kommunikationssystem.
Resultatet är gott i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."