Industriell informationsteknik

kurs
Kurskod
DAOINU0
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell informationsteknik relaterar till syftet med ämnet dator- och kommunikationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell informationsteknik.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell informationsteknik.

E
Eleven beskriver översiktligt hur industriell mjukvara och industriell informationsteknisk hårdvara är uppbyggd och fungerar samt hur driftsäkerhet och spårbarhet kan uppnås.
C
Eleven beskriver utförligt hur industriell mjukvara och industriell informationsteknisk hårdvara är uppbyggd och fungerar samt hur driftsäkerhet och spårbarhet kan uppnås.
A
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur industriell mjukvara och industriell informationsteknisk hårdvara är uppbyggd och fungerar samt hur driftsäkerhet och spårbarhet kan uppnås.
E
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med visst handlag installation, konfigurering, driftsättning och felsökning samt åtgärdar fel i industriell informationsteknisk hårdvara för insamling av data.
Dessutom planerar och utför eleven i samråd med handledare och med visst handlag installation och konfigurering av industriell mjukvara för lagring och visualisering av data.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Dessutom gör eleven en enkel bedömning av kvaliteten på insamlad data.
C
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med gott handlag installation, konfigurering, driftsättning och felsökning samt åtgärdar fel i industriell informationsteknisk hårdvara för insamling av data.
Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och med gott handlag installation och konfigurering av industriell mjukvara för lagring och visualisering av data.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Dessutom gör eleven en välgrundad bedömning av kvaliteten på insamlad data.
A
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag installation, konfigurering, driftsättning och felsökning samt åtgärdar fel i industriell informationsteknisk hårdvara för insamling av data.
Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och med mycket gott handlag installation och konfigurering av industriell mjukvara för lagring och visualisering av data.
Resultatet är gott i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Dessutom gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av kvaliteten på insamlad data.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."