Industriell informationsteknik
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen industriell informationsteknik relaterar till syftet med ämnet dator- och kommunikationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos datorer, dator- och kommunikationssystem samt olika typer av nätverk.
- Färdigheter i att planera och utföra arbete i datorer samt i dator- och kommunikationssystem.
- Färdigheter i att utföra optimering, administration och diagnostisering av, samt åtgärda fel i, dator- och kommunikationssystem.
- Förmåga att använda instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt att dokumentera sitt arbete.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen industriell informationsteknik.
- Vanligt förekommande övergripande programvaror för kontroll, övervakning och datainsamling inom elkrafts- och energidistribution och i fastigheter, tillverknings- och processindustrin, till exempel SCADA (Supervisory Control and Data Acquisition).
- HMI (Human Machine Interface), dvs. användning av programvara för visualisering av data i realtid till ett säkert och lättolkat gränssnitt.
- Vanligt förekommande fältbussar och trådlös informationsteknik inom elkrafts- och energidistribution, i fastigheter samt i tillverknings- och processindustrin.
- Driftsäkerhet och spårbarhet inom industriell informationsteknik.
- Planering, montering, konfigurering och driftsättning av industriell informationsteknisk hårdvara för datainsamling från mät-, styr- eller reglerteknisk applikation till persondator. Till exempel adresserad I/O-enhet (Input/Output), som kan läsa en mätgivares värde till datorn.
- Installation och konfigurering av industriell programvara för datainsamling, till exempel OPC-server och -klient (Open Connectivity).
- Analyser och bedömningar av insamlad data, med avseende på till exempel datakvalitet och funktion.
- Tolkning av dokumentation, till exempel hård- och mjukvarors manualer.
- Metoder för systematisk dokumentation i projekt, till exempel PDM (Product Data Management).
- Systematisk dokumentation, med hjälp av till exempel loggningsdata eller databashanterare.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen industriell informationsteknik.
Eleven beskriver översiktligt hur industriell mjukvara och industriell informationsteknisk hårdvara är uppbyggd och fungerar samt hur driftsäkerhet och spårbarhet kan uppnås.
Eleven beskriver utförligt hur industriell mjukvara och industriell informationsteknisk hårdvara är uppbyggd och fungerar samt hur driftsäkerhet och spårbarhet kan uppnås.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat hur industriell mjukvara och industriell informationsteknisk hårdvara är uppbyggd och fungerar samt hur driftsäkerhet och spårbarhet kan uppnås.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med visst handlag installation, konfigurering, driftsättning och felsökning samt åtgärdar fel i industriell informationsteknisk hårdvara för insamling av data.
Dessutom planerar och utför eleven i samråd med handledare och med visst handlag installation och konfigurering av industriell mjukvara för lagring och visualisering av data.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Dessutom gör eleven en enkel bedömning av kvaliteten på insamlad data.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med gott handlag installation, konfigurering, driftsättning och felsökning samt åtgärdar fel i industriell informationsteknisk hårdvara för insamling av data.
Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och med gott handlag installation och konfigurering av industriell mjukvara för lagring och visualisering av data.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Dessutom gör eleven en välgrundad bedömning av kvaliteten på insamlad data.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag installation, konfigurering, driftsättning och felsökning samt åtgärdar fel i industriell informationsteknisk hårdvara för insamling av data.
Dessutom planerar och utför eleven efter samråd med handledare och med mycket gott handlag installation och konfigurering av industriell mjukvara för lagring och visualisering av data.
Resultatet är gott i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Dessutom gör eleven en välgrundad och nyanserad bedömning av kvaliteten på insamlad data.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."