Multimediasystem
Kursens omfattning av ämnets syfte
Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen multimediasystem relaterar till syftet med ämnet dator- och kommunikationsteknik, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.
- Kunskaper om uppbyggnad och funktion hos datorer, dator- och kommunikationssystem samt olika typer av nätverk.
- Färdigheter i att planera och utföra arbete i datorer samt i dator- och kommunikationssystem.
- Färdigheter i att utföra optimering, administration och diagnostisering av, samt åtgärda fel i, dator- och kommunikationssystem.
- Förmåga att använda instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt att dokumentera sitt arbete.
- Förmåga att ge stöd och support till användare på ett serviceinriktat sätt.
Centralt innehåll
Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen multimediasystem.
- Konfigurering, anpassning och sammankoppling av olika enheter till ett fungerande multimediasystem.
- Konfigurering av grafikkort mot bildskärmar, tv och projektorer samt installation av utrustning för videokonferenser.
- Konfigurering av mediaspelare och webbläsare.
- Nätverksfunktioner och konfigurering av tv-apparater, dekodrar och tv-kort till datorer.
- Installation och konfigurering av ip-telefonutrustning (internetprotokoll).
- Konfigurering av digitala ljudkort och ljudsystem och inkoppling av högtalarsystem.
- Installation av server för hemmabruk.
- Installation av olika kommunikationsprogram för snabbmeddelanden och sociala medier.
- Anpassning av molntjänster och internetbaserade tjänster.
- Kodningsmetoder och skydd av upphovsrätten.
- Systematisk felsökning och åtgärdande av enkla fel.
- Stöd och support till användare av multimediadatorer och multimediasystem.
- Konsumenttjänstlagen vid support och hemservice.
Betygskriterier
Dessa är kriterier för olika betyg i kursen multimediasystem.
Eleven beskriver översiktligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos multimediasystem samt hur driftsäkerhet uppnås.
Eleven beskriver utförligt uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos multimediasystem samt hur driftsäkerhet uppnås.
Eleven beskriver utförligt och nyanserat uppbyggnad, funktion och arbetssätt hos multimediasystem samt hur driftsäkerhet uppnås.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för sambandet mellan de olika delarna som ingår i multimediasystemets uppbyggnad.
Eleven planerar och utför i samråd med handledare och med visst handlag installation, konfigurering, sammankoppling av enheter och enkel systematisk felsökning samt åtgärdar enkla fel i multimediasystem.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med visst handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en enkel dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med gott handlag installation, konfigurering, sammankoppling av enheter och enkel systematisk felsökning samt åtgärdar enkla fel i multimediasystem.
Resultatet är tillfredsställande i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann dokumentation av sitt arbete.
Eleven planerar och utför efter samråd med handledare och med mycket gott handlag avancerad installation, konfigurering, sammankoppling av enheter och systematisk felsökning samt åtgärdar fel i multimediasystem.
Resultatet är gott i fråga om funktion, säkerhet och kvalitet.
Eleven hanterar med mycket gott handlag utrustning och verktyg samt utför arbetet på ett säkert sätt.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner, manualer, topologier och andra dokument på både svenska och engelska samt gör en noggrann och utförlig dokumentation av sitt arbete.
Eleven ger med viss säkerhet stöd och support till användare på ett serviceinriktat sätt.
Eleven ger med viss säkerhet stöd och support till användare på ett serviceinriktat sätt.
Eleven ger med säkerhet stöd och support till användare på ett serviceinriktat sätt.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst
samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga
delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom
vuxenutbildningen."
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens
kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet
E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också
är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när
elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna
för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen
är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A
och C eller C och E."