Datorstyrd produktion 6

kurs
Kurskod
DARDAT06
Poäng
100p

Kursens omfattning av ämnets syfte

Den omfattning som listas här är en insikt i hur kursen datorstyrd produktion 6 relaterar till syftet med ämnet datorstyrd produktion, samt vilka förmågor en elev som läser kursen bör utveckla under dess gång.

Centralt innehåll

Detta är det innehåll som bör läras ut inom ramarna för kursen datorstyrd produktion 6.

Betygskriterier

Dessa är kriterier för olika betyg i kursen datorstyrd produktion 6.

E
Eleven planerar och organiserar programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning i samråd med handledare.
Dessutom planerar och organiserar eleven i samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning.
Eleven förutser också produktionstekniska problem som kan uppstå och anpassar i samråd med handledare planering och organisation efter detta.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en enkel värdering av säkerhetsriskerna.
Vidare väljer eleven i samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
C
Eleven planerar och organiserar programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning efter samråd med handledare.
Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning.
Eleven förutser också produktionstekniska problem som kan uppstå och anpassar efter samråd med handledare planering och organisation efter detta.
I planeringen tolkar eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en nyanserad värdering av säkerhetsriskerna.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
A
Eleven planerar och organiserar programmering, simulering, testning och optimering av datorstyrd produktionsutrustning efter samråd med handledare.
Dessutom planerar och organiserar eleven efter samråd med handledare iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning.
Eleven förutser också produktionstekniska problem som kan uppstå och anpassar efter samråd med handledare planering och organisation efter detta.
I planeringen tolkar eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag samt gör en nyanserad värdering av säkerhetsriskerna.
Eleven förutser också svårigheter som kan uppstå och anpassar planering och organisation efter detta samt utifrån sin värdering av säkerhetsriskerna.
Vidare väljer eleven efter samråd med handledare arbetsmetoder, verktyg, utrustning och material som passar för uppgiften.
E
Eleven utför med noggrannhet och i samråd med handledare programmering, simulering, testning och optimering samt iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med visst handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet avläser och tolkar eleven med viss säkerhet information från övervakningssystem och föreslår åtgärder som påverkar resultatet.
Dessutom upptäcker eleven eventuella produktionstekniska problem och åtgärdar dem i samråd med handledare.
Eleven vårdar med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en enkel dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
C
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare programmering, simulering, testning och optimering samt iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är tillfredsställande utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med viss säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet avläser och tolkar eleven med viss säkerhet information från övervakningssystem och föreslår åtgärder som påverkar resultatet.
Dessutom upptäcker eleven eventuella produktionstekniska problem och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Eleven vårdar med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
A
Eleven utför med noggrannhet och efter samråd med handledare programmering, simulering, testning och optimering samt iordningställande av och arbete med datorstyrd produktionsutrustning i enlighet med säkerhetsföreskrifter samt givna instruktioner och kravspecifikationer.
Resultatet av arbetet är gott utifrån givna kvalitetskrav.
I arbetet använder eleven med säkerhet instruktioner och tillverkningsunderlag.
Eleven hanterar material, utrustning, verktyg och maskiner med mycket gott handlag och håller god ordning på arbetsplatsen.
Eleven arbetar ergonomiskt och på ett sätt som är säkert för eleven själv och andra, samt med hänsyn till miljön.
Under arbetet avläser och tolkar eleven med säkerhet information från övervakningssystem och föreslår åtgärder som påverkar resultatet.
Dessutom upptäcker eleven eventuella produktionstekniska problem och åtgärdar dem efter samråd med handledare.
Eleven vårdar med viss säkerhet utrustningen enligt instruktion.
När arbetsuppgiften är utförd gör eleven en noggrann och utförlig dokumentation av arbetsprocessen och resultatet.
E
Eleven redogör översiktligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat.
Dessutom redogör eleven översiktligt för de metoder som använts för automatisk kvalitetskontroll.
Eleven redogör översiktligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med enkla omdömen.
C
Eleven redogör utförligt för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat.
Dessutom redogör eleven utförligt för de metoder som använts för automatisk kvalitetskontroll.
Eleven redogör utförligt för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen.
A
Eleven redogör utförligt och nyanserat för material, teknik, metoder och verktyg som använts för arbetsuppgiften samt hur dessa faktorer har påverkat produktionsekonomi, kvalitet och slutresultat.
Dessutom redogör eleven utförligt och nyanserat för de metoder som använts för automatisk kvalitetskontroll.
Eleven redogör utförligt och nyanserat för eventuella avvikelser från specifikationen och den egna arbetsinsatsen.
Dessutom utvärderar eleven sitt arbete och resultat med nyanserade omdömen samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
E
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
C
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med viss säkerhet korrekt fackspråk.
A
Eleven samarbetar i sitt arbete med andra samt använder med säkerhet korrekt fackspråk.
E
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
C
När eleven samråder med handledare bedömer hen med viss säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
A
När eleven samråder med handledare bedömer hen med säkerhet den egna förmågan och situationens krav.
E
"För godkända betyg måste elevens kunskaper motsvara minst samtliga delar av betygskriterierna för betyget E eller samtliga delar av betygskriterierna för betyget godkänt inom vuxenutbildningen."
A
B
C
D
"Läraren sätter det betyg som sammantaget bäst motsvarar elevens kunskaper. Även om elevens kunskaper varierar något inom spannet E-A, så är det den sammantaget bäst motsvarande nivån som också är den som blir betyget. Läraren sätter betyget C eller A när elevens kunskaper sammantaget bäst motsvarar betygskriterierna för något av dessa betyg."
"Läraren sätter betyget B eller D om den sammantagna bedömningen är att elevens kunskaper bäst motsvarar en nivå mellan betygen A och C eller C och E."